William Hansson gör sin åttonde världscupstart i slalompremiären i Val d'Isere där Kristoffer Jakobsen hoppas få en bra inledning på säsong.

Slalompremiär i Val d'Isere: Jakobsen och Hansson till start

Med bara tre veckor kvar till 2023 är det dags för herrarnas slalompremiär i världscupen. Konkurrensen på herrsidan är stenhård och på start hittar vi två svenska namn: Kristoffer Jakobsen och William Hansson.

Kristoffer Jakobsens fjolårssäsong startade på bästa sätt med en andraplats i Val d’Isere och en tredjeplats i Madonna di Campiglio bara tio dagar senare. Därefter gick det tyngre med en rad uråkningar men med en stark försäsong i ryggen går han in i slalompremiären med en trygghet i den träning som gjorts.

– Det är ju en grej som succesivt blir bättre. Tidigare gränslade jag mer på träning än vad jag gör nu och det brukar komma först på träning och sen tar det ett tag innan man sätter det på rejs. Så är det med alla delar man har tränat in. Man behöver mycket repetitioner för att det ska sitta på tävling och jag tycker vi närmar oss men det återstår att se, säger Kristoffer Jakobsen.

"Ser fram emot att starta"

I den tuffa konkurrensen i herrarnas slalomvärldscup ligger han 21a på World Cup Start List inför tävlingen i Val d’Isere. I toppen hittar vi Henrik Kristoffersen (Norge), Manuel Feller (Österrike) och Clement Noel (Frankrike). Jakobsen ser fram emot att dra igång säsongen och inte minst mot VM i Courchevel/Méribel i februari.

– Jag ser fram emot att starta framför allt. Sen kommer jag förhoppningsvis komma in med ett bra startnummer till VM och kunna göra det bättre än jag gjorde förra gången då jag hade ett sånt superläge på VM och brände det. Så jag hoppas kunna sätta mig i samma läge och göra det bättre den här gången.

William Hansson gör åttonde vc-starten

Till Val d’Isere åker även William Hansson. 21-åringen från Mälaröarnas Alpina, Mask, gör därmed sin åttonde världscupstart. Än så länge har Hansson inte kvalificerat sig till andra åket i världscupsammanhang men inför Val d’Isere finns förhoppningen om att samla på sig mer ännu mer av den erfarenhet som krävs för att ta kliv framåt. Hansson fick fjolårssäsongen förstörd av ett underbensbrott men rehabiliteringen har gått enligt plan.

–Jag mår faktiskt väldigt bra. Det har varit ett tufft år med mycket rehab och en berg- och dalbana av mål man har uppnått och dalar där man har haft smärta. Det känns ändå som att man ser ljuset i tunneln inför kommande tävlingssäsong, så jag är otroligt peppad och väldigt motiverad, sa Hansson inför säsongsstarten.

Samtidigt som herrarna kör storslalom och slalom i Val d’Isere gör damerna detsamma i Sestriere. Tiderna för både damer och herrar hittar du nedan.

Truppen i Val d’Isere

10 december

Storslalom, herrar

- inget svenskt deltagande

11 december

Slalom, herrar

Kristoffer Jakobsen, 28 år, Storklintens Alpina SKALP

William Hansson, 21 år, Mälaröarnas Alpina MASK

Tävlings- och TV-tider

Tävlingarna följer du på Viaplay och i Viaplay Vinter på TV6 (sändningsstart på Viaplay anges inom parantes).

Lördag 10 december

Viaplay Vinters sändning startar 09.30 på TV6

Storslalom herrar (Val d’Isere)

1a åket 09.30 (09.20)