SM-veckan 2023 i Skövde bjuder på parallellslalom i Billingebacken. Initiativtagare är före detta landslagsåkaren Emil Johansson. Foto: Ski Team Sweden Alpine

SM-veckan bjuder på parallellslalom i Skövde

Lördag 4e februari 2023, under SM-veckan, kommer den svenska eliten att göra upp om de åtråvärda SM-medaljerna i parallellslalom. Tävlingen avgörs i Billingebacken och arrangeras av SK Vitesse, SK Boge samt Mullsjö ASK.

Mitt under SM-veckan kommer stora delar av den svenska alpina eliten att samlas i Skövde för att kora en svenska mästare i parallellslalom. Emil Johansson, tidigare landslagsåkare och initiativtagare till SM i parallellslalom 2023 ser fram emot en spektakulär tävling i Skövde.

– Det kommer att bli ett av de största event vi har arrangerat i Billingebacken. Vi vill skapa ett minnesvärt evenemang för åkare, publik och TV-tittare, med uppbyggd läktare, livemusik och mat från Knistad herrgård, säger Emil Johansson och fortsätter:

– För att höja upplevelsen på plats ytterligare har vi dessutom anlitat tre av Sveriges mest namnkunniga kommentatorer: SVT profilen Björn Fagerlind, den alpina legendaren Stig Strand och den före detta fartesset Hans Olsson.

Tävlingarna inleds med ett kval under morgonen för att sedan preliminärt starta 16-delsfinalerna runt 11.30. När tävlingen sedan når kvartsfinalerna kommer SVT att sända direkt från tävlingarna som en del av SM-veckan.

– Några åkare från det alpina landslaget har redan tackat ja och de kommer att få hårt motstånd från övriga i den svenska alpina eliten. Därför hoppas vi även att vi kan få en publik som kan heja fram och hylla de nya svenska mästarna, säger Emil Johansson.

Förutom parallellslalom avgörs SM i slalom och storslalom i ett samarrangerat svenskt mästerskap i Sollefteå och Sundsvall 24-25 mars och SM och Junior-SM i super G och störtlopp avgörs i Duved 7-9 februari. Tävlingarna i Duved arrangeras av Edsåsdalens SLK.

Fakta om SM-veckan

SM-veckan i Skövde vintern 2023 avgörs mellan 31 januari och 5 februari. På programmet hittar du, förutom parallellslalom, längdskidor, draghund och rallycross med mera. Billingebacken där parallellslalom-SM avgörs ligger vid Billingens fritidsområde, cirka 3,5 kilometer från Skövde centrum. Draghunds-SM och längdskidtävlingarna avgörs på samma plats.

Inbjudan och anmälan >>

Läs mer om parallellslalom under SM-veckan >>

Läs mer om SM-veckan 2023 >>

Boka boende i Skövde >> (OBS! Se till att boka i tid, en del hotell är redan fullbokade).

Vill du veta mer?

Kontakta Emil Johansson, initiativtagare till parallellslalomtävlingen i Skövde:

emil-johansson@live.se

Telefon: