Ny sommar-tour på rullskidor med tävlingar i Umeå, Trollhättan och Falun. Foto: Bildbyrån

Sommar-tour på rullskidor för skidintresse året runt

Svenska Skidförbundet och Svenska Spel tar den nationella rullskidcupen till en ny nivå. Nu introduceras Svenska Spel Summer Tour – en ny sommar-tour med syfte att göra längdskidsporten till en angelägenhet året runt.

Svenska Spel Summer Tour består av tre tävlingshelger på rullskidor och inleds under SM-veckan i Umeå den 30 juni.

– Att tävla på rullskidor blir allt mer populärt, det ser vi inte minst internationellt. Flera av de bästa skidåkarna söker sparring under sommaren och det är viktigt för klubbarna att komma nära fans och publik, säger Ludvig Remb, tävlingskoordinator på Svenska Skidförbundet.

Efter pandemin, då den nationella cupen blev satt på paus, gjordes en nystart inför förra rullskidsäsongen. Förbundet gjorde en stor insats tillsammans med befintliga arrangemang för att förlänga säsongen med Smart Energy Cup. Intresset visade sig vara stort och det har skapat förutsättningar för årets upplägg där Svenska Spel går in som huvudsponsor.

– När vi får chansen att vara med och utveckla skidsporten tar vi den, säger Sara Pettersson, sponsringsansvarig på Svenska Spel. Vårt engagemang grundar sig i att ge tillbaka till idrotten och rullskidor är verkligen en möjliggörare för aktiva och klubbar att vara relevanta året om.

Svenska Spel Summer Tour består av sju deltävlingar för seniorer. Alla tävlingar räknas i den totala touren och den dam och herre med flest poäng efter sista deltävlingen vinner Svenska Spel Summer Tour 2023. Regelverket gör det möjligt för juniorer att klassa upp sig och delta i tävlingarna.

– Detta är en utmärkt möjlighet för aktiva och klubbar att synas sommartid. En längdskidåkare är i gång året runt och rullskidåkningen som tävlingsform är fartfylld och spännande ingrediens i uppladdningen inför vintern, säger Anders Byström, längdlandslagschef.

Prissumman för den totala cupen är 100 000 kronor och topp sex för i respektive klass tilldelas prispengar. Till detta kommer även att Svenska Spel delar ut succén Hejapriset vid tävlingarna i Umeå och Falun. Totalledarna (dam och herr) av touren efter de två tävlingarna i Umeå får varsitt Hejapris om 10 000 kronor där summan delas mellan vinnande åkare och den skidklubb åkaren väljer att priset ska gå till.

Totalvinnarna (dam och herr) av totala Svenska Spel Summer Tour 2023 vinner varsitt Hejapris om 10 000 kr där summan tillfaller åkarnas moderklubbar.

Samtliga tävlingar tv-sänds med spridning i flera kanaler.

Svenska Spel Summer Tour

Tävlingsdatum, tävlingsformer och orter i touren 2023 är:

1. Umeå * arrangör IFK Umeå
30 juni: 15 km (F)
1 juli: Sprint (K)
* = gäller även som SM och är en del av SM-veckan sommar

2. Trollhättan (Alliansloppet Action Week) arrangör Alliansloppets SK
25 augusti: Sprint (F)
26 augusti: 48 km (K), masstart
27 augusti: 15 km (K)

3. Falun arrangör Falun-Borlänge SK

7 oktober: Sprint (F)
8 oktober: 15 km (F)

Samtliga tävlingar tv-sänds

SVT direktsänder från tävlingarna i Umeå.
TV4 direktsänder från tävlingarna i Trollhättan.
Expressen (Premium Max) direktsänder tävlingarna i Falun.

Prispengar

Prispengar betalas ut vid samtliga deltävlingar enligt följande:
Umeå (del av SM): 73 200 kronor
Trollhättan (del av Alliansloppet Action week): 346 000 kronor
Falun (totalvinst touren): 100 000 kronor

För mer information, kontakta:

Sara Pettersson, Sponsoransvarig, Svenska Spel

E-post: sara.pettersson@svenskaspel.se