Svenska sprintherrarna samlas för landslagsläger i Planica med bland annat Edvin Anger, Oskar Svensson och Marcus Grate på plats.

Sprintherrarna på plats i Planica – påbörjar förberedelser inför VM

Det är dags för längdskidlandslaget att testa VM-banorna i Planica – och sprintherrarna är först ut. Ett landslagsläger med fokus och förberedelser inför världsmästerskapen i Slovenien i februari.

Rullskidor på VM-banorna står på schemat när delar av svenska längdskidlandslaget nu är på plats i Planica, Slovenien. Och det är herrarna som satsar extra mot just sprint som är först ut.

– Det ska bli jätteintressant att se och bekanta oss med det som väntar i februari, säger landslagstränare Anders Högberg.

Sprintherrarna kommer under hösten att genomföra två egna läger – ett i Planica och ett i Falun. En satsning som ska ge extra tid och inriktning på just fart.

Anders Högberg om beslutet:

– Vi gjorde i grunden en bra säsong, men procenten där vi tog oss vidare från kvartsfinal till semifinal har lite mer att önska. Därför delar vi upp oss för att kunna lägga extra tid och fila på förbättringar. Nu blir vi en mindre grupp med mer fokus mot sprint, och ett upplägg med mer överfart, säger han.

Resterande aktiva i A-lag och Team BAUHAUS intar VM-orten senare i september för ett längre landslagsläger uppdelat mellan Planica och Toblach, men sprintherrarna fortsätter istället mot Falun.

– Man kan säga att vi delar upp sprintlägret i två för att kunna lägga tid för återhämtning däremellan. Efter Planica blir det två veckor med vanlig träning på hemmaplan innan vi möts igen i Falun, säger Anders Högberg.

Med på lägret är även Gustaf Berglund, Truls Gisselman och Emil Danielsson från Team Svenska Spel.

– Alla tre har visat framfötterna under vintern. Det blir väldigt kul att ha med dem i gruppen och sparra tillsammans med åkarna från Team BAUHAUS och A-laget. Vi har ett taggat gäng på plats, avslutar Anders Högberg.

På plats i Planica

A-lag/Team BAUHAUS