Stina Nilssons revbensskada

Efter den första etappen av Tour de Ski tvingades Stina Nilsson avbryta Tour de Ski på grund av smärtor i revbenstrakten. En röntgen visar att hon har en stressfraktur i revbenet, vilket har en läkningstid på minst sex veckor.

Stina Nilsson har under de senaste veckorna fått successivt mer smärta i bröstkorgen och efter första etappen av Tour de Ski, den 28 december, blev det tydligt att hon var tvungen att avbryta touren.

När Stina kom hem till Sverige gjordes en röntgen, som visar att hon ådragit sig en stressfraktur i ett revben.
​– Jag har känt av en smärta i revbenstrakten till och från en längre tid, men inte helt förstått digniteten av känningarna. Det hör ju lite till en skidåkares vardag att ha lite ont ibland. Efter tävlingarna i Planica eskalerade dock förloppet och smärtorna ökade. Jag hade ändå förhoppningar om att jag skulle kunna hantera att genomföra hela Tour de Ski, men väl i Lenzerheide förstod jag att det var helt omöjligt att fortsätta, berättar Stina Nilsson.

Det är tydligt för Stina vad som orsakat smärtorna.
​– Den här skadan är en konsekvens av att jag har kunnat träna väldigt hårt i sommar och höst, samtidigt som jag inte har lyssnat på kroppens smärtsignaler. Det känns skönt att ha fått veta orsaken till mina besvär och därmed kunna börja ta itu med problemet, genom att avlasta, läka och bli smärtfri.

Landslagets medicinska team och tränare kommer tillsammans med Stina att göra nödvändiga justeringar för att avlasta och optimera läkningen, samt även förebygga framtida besvär.
​–Skadan måste nu få tid att läka och Stina ska bli symtomfri. Vi räknar med minst sex veckor till säker läkning. Därefter avgör Stina när hon känner sig redo att göra sig rättvisa på tävling igen, säger landslagsläkare Magnus Oscarsson.

Kontaktperson:
​Magnus Oscarsson, landslagsläkare, tfn. 070-629 10 08

Riksskidstadion, Lugnetv. 16, 791 31 Falun

www.skidor.com
facebook.com/SkiTeamSweXC
twitter.com/SkiTeamSweXC
instagram.com/skiteamswexc

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49
Lukas Johansson

Presskontakt Kommunikatör Mediaansvarig/kommunikation längd

Peter Albertsson

Presskontakt Kommunikatör, alpint och skicross Alpint, skicross +46 (0)70 397 00 92
Stefan Karlsson

Presskontakt Sportchef snowboard & freeski Snowboard och freeski 070-511 31 27