Sara Hector, Estelle Alphand, Hilma Lövblom, Lisa Nyberg och Felix Monsén står på start kommande helg.

Storslalom, störtlopp och super G väntar: Här är de svenska åkarna

Världscuptouren fortsätter på den amerikanska kontinenten med tävlingar i Tremblant i Kanada och Beaver Creek i USA. För svensk del får vi se Sara Hector, Estelle Alphand, Hilma Lövblom, Lisa Nyberg och Felix Monsén på start kommande helg.

Efter att tävlingarna i Zermatt/Cervinia dessvärre fick ställas in både för damer och herrar på grund av kraftiga vindar får herrarna nu chansen att dra i gång världscupsäsongen i Beaver Creek. Två störtloppstävlingar och en super G står på schemat 1-3 december i Birds of Prey och på start för svensk del får vi se Felix Monsén som då gör sin första tävling sedan kraschen i Val Gardena i december 2021.

– Det ska bli kul, jag är taggad. Jag är lite nervig också, jag har ju inte tävlat på två år. Jag känner mig trygg i åkningen men nerverna ligger mer i att man nu ska kolla var man ligger, sa Monsén inför den planerade premiären i Zermatt/Cervinia.

Veckan inleds som vanligt med träning från 28e till 30e och därefter inleds tävlingshelgen redan 1 december med störtlopp. Lördagen bjuder på ytterligare ett störtloppsrejs innan den avslutande super Gn på söndagen.

Dubbla storslalom för damerna

Damerna förflyttar sig till kanadensiska Tremblant för dubbla storslalomtävlingar lördag och söndag. Den kanadensiska orten är ny på världscupschemat för den här säsongen. På spel står så klart viktiga världscuppoäng, inte minst i kampen om den totala världscupen och storslalomcupen.

Damerna förflyttar sig samtidigt till kanadensiska Tremblant för dubbla storslalomtävlingar lördag och söndag. Den kanadensiska orten är ny på världscupschemat för den här säsongen. På spel står så klart viktiga världscuppoäng, inte minst i kampen om den totala världscupen och storslalomcupen.

Sara Hector, Kungsbergets alpina, ligger för närvarande trea i totalen bakom Petra Vlhova och ledande Mikaela Shiffrin. Detta efter tre fjärdeplatser, en femteplats och en niondeplacering. Svenskan ligger också delad fyra i storslalomcupen med just Shiffrin, med 100 poäng mot ledande Lara Gut-Behramis 200 poäng.

Förutom Hector står Estelle Alphand, Åre SLK, Hilma Lövblom, Täby SLK, och Lisa Nyberg, Åre SLK, redo att starta. Alphand ligger för tillfället på 31a plats i storslalomcupen efter att ha tagit poäng i fyra av fem tävlingar så långt. Lövblom och Nyberg missade att kvala in senast i Killington men får nu alltså nya chanser att jaga poäng.

Start- och TV-tider

Beaver Creek

📺 Tävlingarna sänds på Viaplay med start 18.35 (gäller samtliga dagar)

1 december, störtlopp WC: 18.45 (10.45)