De fyra svenska finalisterna. Från vänster, Felix Elofsson, Oskar Elofsson, Walter Wallberg och Albin Holmgren.

Svensk framgång i Tremblant

På lördagen avgjordes sista världscuptävlingen innan VM i Deer Valley om två veckor, och flera svenska åkare visade att de är i form.

I Tremblant, Kanada, tog sig fyra svenska åkare vidare från kvalet in bland de 16 som får starta i första finalåket.

Walter Wallberg, Åre SLK, Felix Elofsson, Landskrona Ski-Club, Oskar Elofsson, Landskrona Ski-Club, och Albin Holmgren, Åre SLK, tog sig vidare som 4:a, 5:a, 12:a respektive 14:e, och därmed tog de svenska åkarna en fjärdedel av finalplatserna.

Oskar har under säsongen tagit en andraplats i parallellpuckel i Tahiwoo men det var första gången för både honom och Albin att ta sig vidare från kvalet i en singelpuckeltävling i världscupen.

– Jag har tränat skitbra och jag känner att jag har tagit stora steg men inte fått ut det på tävling men idag fick jag ihop det. Jag har känt hela vägen att jag bara ska fokusera på det jag själv vet att jag kan istället för att bli stressad av att jag måste prestera. Jag måste koppla bort det dåliga och bara försöka fokusera på mig själv och idag satt det mesta i både åkningen och hoppen, säger Oskar efter tävlingen.

Han fortsätter berätta om ett råd han fick av den världscupledande kanadensaren Mikaël Kingsbury, när Oskar kom tvåa i Thaiwoo. Ett råd som har hjälpt honom på vägen.

– Kingsbury sa att det började gå bra för honom i åkningen när han började åka singelpuckel på samma sätt som han åker parallellpuckel, och det satte sig hos mig. Jag tycker det är skitkul att köra parallellpuckel och jag har försökt få med mig den känslan och idag lyckades jag få till det och det är ju kul att få ett sånt tips som funkar för mig, fortsätter Oskar.

Väl i final blev Walter bäste svensk när han slutade precis utanför superfinal på en 7:e plats.

Felix blev 8:a och därmed tangerade han sitt karriärbästa resultat som han satte i Deer Valley förra året, i samma backe som VM kommer avgöras.

– Det känns skönt. Jag har haft en liten svacka de senaste två tävlingarna för jag har inte riktigt kommit upp i den aggressiviteten jag vill ha i åkningen, men jag fick till det bättre idag. Jag gjorde en miss på första hoppet som jag skulle vilja putsa på, annars är jag skitnöjd, säger Felix efter tävlingen.

Oskar och Albin slutade 12:a respektive 13:e, och med det fick även Albin till ett karriärbästa resultat i världscupen.

– Jag vet inte vad jag ska säga, allt funkade bara. Det är så här jag brukar åka på träning och i de andra tävlingarna har jag kört ur, så jag var skitglad när jag kom ner för att jag hade fått till ett åk. Jag hade ingen aning om hur långt det skulle räcka men jag är jättenöjd med åket, säger Albin.

I damernas tävling gjorde Thea Wallberg, Åre SLK, ännu ett stabilt resultat när hon slutade 21:a. Även Fia Wersén, Åre SLK, fick med sig ett resultat när hon slutade 30:e.

– Jag har fått till åkningen bra på träning så jag känner mig ganska stabil, sen kan jag förbättra mina hopp. Jag missade lite på framåt-volten idag så där tappade jag endel poäng. Annars har åkningen börjat sitta även om det fortfarande finns mycket att förbättra, men det går snabbare och snabbare att komma in i nya backar och det gör det enklare, säger Thea.

Ludvig Fjällström, Åre SLK, slutade 23:a, Loke Nilsson, Åre SLK, 28:a, Rasmus Stegfeldt, Landskrona Ski-Club, 45:a, och Edvin Hellquist, UHSK Umeå SK, 47:a.