Johanna Hagström och Anton Grahn sätter stjärnglans på Ford Smart Energy Cup respektive BAUHAUS Cup i Falun.

Svenska skideliten tävlar i Falun

Ford Smart Energy Cup är den högsta ligan för seniorer i svensk längdskidåkning. 19–21 januari arrangeras säsongens andra tävlingshelg i Falun samtidigt som juniorerna åker sprint-JVM-test och BAUHAUS Cup.

Efter säsongspremiären i Idre fortsätter årets Ford Smart Energy Cup med tävlingar i Falun 19–21 januari. Tre dagars skidfest väntar när seniorernas tävlingar och juniorernas sprint-JVM-test och BAUHAUS Cup genomförs samtidigt.

Hagström sätter stjärnglans på tävlingarna

Riksskidstadion Lugnet i Falun väntas få flera affischnamn på startlinjerna när bland andra Johanna Hagström från Ulricehamns IF finns anmäld till fredagens inledande sprinttävlingar. I juniorernas BAUHAUS Cup ökar regerande juniorvärldsmästaren Anton Grahn intresset genom att säsongsdebutera efter en lång skadeperiod.

Tävlingarna går att följa hos Expressen och Bonnier News Local

Sprinttävlingar i fristil inleder tävlingsprogrammet som sedan följs av två distanslopp i fristil respektive klassisk stil. Intresset för Ford Smart Energy Cup som är längdskidåkningens motsvarighet till fotbollens Allsvenskan har ökat stadigt tack vare de senaste åren stora satsningar med direktsända tävlingar i Expressens kanaler. För att ta del av liveresultat går du in på live.skidor.com eller laddar ner FIS-appen.

Läs mer om sändningarna här.

Klimatarbetet går in på sitt tredje år

Ford Smart Energy Cup är titeln på både cupen och en hållbarhetssatsning som startade för två vintrar sedan. Med ett omfattande mätnings- och lösningsorienterat arbete är siktet inställt mot att reducera cupens sammanlagda klimatpåverkan innan år 2026.

Läs mer om klimatarbetet här.

Klubbkampen en nyhet

Expressen Skidsnack presenterar Klubbkampen, en helt ny klubbtävling som ska kora Sveriges bästa längdförening. I Klubbkampen är ungdomsåkarens resultat lika mycket värt som stjärnans. Resultaten från varje förenings bäst placerade åkare (max tre åkare per klubb) i samtliga klasser i Ford Smart Energy Cup, Bauhaus Cup, JSM och USM räknas ihop enligt samma poängräkning som i världscupen.

Halvvägs in i januari månad summeras Klubbkampen till att IFK Mora SK har kopplat ett grepp om ledningen. Ner till närmast jagande Åsarna IK och Östersunds SK skiljer dock inte mycket så alla poäng som plockas under helgens tävlingar i Falun kan vara avgörande för skiftningar i topplistan.

Läs mer om Klubbkampen här.

Vinters tävlingsprogram

Minitour
5 april 5 km Klassiskt
6 april Sprint K

Praktisk information för att följa tävlingarna i Falun

Fredag 24/11 – Sprint, Fristil
09.00 D 17-20/H 17-20
12.45 D/H 21

Lördag 25/11 – 10km, Klassiskt
09.00 H 19-20
10.00 H 17-18
11.20 H 21
12.30 D 21
13.30 D17-18
14.40 D19-20

Söndag 26/11 – Distans, Fri teknik
09.00 D21 20 km
10.15 H21 20 km
11.30 D17-18 10 km
12.40 D19-20 10 km
13.30 H17-18 10 km
14.40 H19-20 10 km

Bildmaterial

Bildbyrån har bevakat de inledande tävlingarna och bilder på i stort sätt alla alla aktiva finns att tillgå på bildbyran.se. Sök på den aktives namn och Idre alternativt Boden under sökfältets ”ort”.

Resultatställningen

Med en alldeles strålande tävlingshelg i Idre, där Märta Rosenberg tog två segrar och en andraplats, så leder Trillevallenåkaren Ford Smart Energy Cup med stor marginal före närmast jagande Lisa Ingesson från Piteå Elit. På tredjeplats följer Louise Lindström från Högbo GIF.

I herrklassen hade Gustaf Berglund från IFK Mora SK en stark helg i Idre med seger i de båda distansloppen. Med det har han greppet om den gula ledarvästen närmast för unga Alvar Myhlback från Bjursås IK. Förra årets totalvinnare Karl-Johan Westberg från Borås SK följer på tredjeplats.

Se förra årets resultat.

Prispengar

De senaste säsongerna har stora satsningar gjorts på att höja prispengarna i Ford Smart Energy Cup för att ge åkarna under landslaget bättre möjligheter att satsa på sin skidkarriär. Sammantaget delas 685 000 kronor ut i prispengar under säsongen 2023/2024.

Läs mer om cupens prispengar.

Resultatservice

Resultat och information som berör genomförandet av Ford Smart Energy Cup i Falun tar du del av på live.skidor.com eller på FIS-appen som kan laddas ner där appar finns.

Mer information hittar du på arrangörens hemsida https://falunborlangesk.se/kopparskidan.

Ulrika Sterner

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Skidförbundet Längd 070-867 06 73