Karin Mattsson, ordförande Svenska Skidförbundet

Svenska Skidförbundet om ryska deltagare i tävlingar i Sverige

Med anledning av den fruktansvärda ryska invasion och det krig som just nu pågår i Ukraina aktualiseras också frågor kring ryskt deltagande i våra kommande tävlingar i Sverige. Tävlingar nu närmast som Skidspelen i Falun, världscupen i alpint i Åre och världscuptävlingar i speedski i Idre.

– Det som utspelas just nu i Ukraina som vi kan ta del av genom medierapporteringen är förskräckligt på alla vis och vi lider med det ukrainska folket. För oss är det som vi sagt tidigare självklart att Ryssland inte får arrangera några tävlingar för det fall det ändå skulle ske så kommer inte svenska åkare att delta, säger Karin Mattsson, ordförande Svenska Skidförbundet.

– När det gäller ryskt deltagande på tävlingar i Sverige så måste den frågan hanteras utifrån svensk idrotts internationella riktlinjer och den internationella skid- och idrottsvärldens gemensamma ställningstaganden. Frågan är mycket svår. Å ena sidan vill vi på alla sätt markera mot Rysslands agerande vilket talar för att utestänga alla ryska åkare. Å andra sidan får inte enskilda ryssar göras ansvariga för Putins vanvett. Vi vill vi inte på något sätt bidra till att vi stärker Putins position på hemmaplan genom att ge honom möjlighet att använda det i sin propaganda att Ryssland behandlas illa av väst, fortsätter Karin Mattsson.

Följande uttalanden har gjorts det senaste dygnet.

• FIS har uttalat att ryska åkare kan delta i tävlingar, men utan att den ryska flaggan hissas eller att den ryska nationalsången spelas.
  • De nordiska idrottsförbunden (Riksidrottsförbunden) uppmanar idag samtliga internationella förbund att visa solidaritet med Ukraina och landets idrottsorganisationer genom att inte genomföra eller förlägga tävlingar eller matcher i Ryssland och pekar på behov av ytterligare sanktioner från de nordiska länderna och EU.

• I går uttalade sig idrottsminister Anders Ygeman om riskerna med att utesluta enskilda ryska idrottare av samma skäl som ovan. Idag uttalar sig Anders Ygeman till TT att han ser att EU bör införa sanktioner mot bland annat ryska idrottare. Inget sådant EU-beslut är fattat i skrivandets stund.

Vi följer utvecklingen nära och för en dialog med Riksidrottsförbundet (RF) och Internationella Skidförbundet (FIS). Som medlem i RF följer Svenska Skidförbundet de gemensamma internationella riktlinjerna liksom de beslut som kan komma från RF och eventuella sanktioner från EU och/eller den svenska regeringen. Svenska Skidförbundet anser att den här frågan inte kan hanteras av det enskilda specialidrottsförbundet utan det kräver en gemensam svensk hållning.

Redan i torsdags meddelade Svenska Skidförbundet att vi motsatte oss tävlingar i Ryssland och att Sverige inte skulle delta. På fredagen beslutade det Internationella Skidförbundet (FIS) att det inte blir några tävlingar i Ryssland.

För frågor:

Karin Mattsson, ordförande Svenska Skidförbundet