Cornelia Öhlund, Åre SLK, och Tobias Hedström, Duveds IF, slutade som vinnare av Svenska Spel Alpine Elite Tour 2022.

Svenska Spel Alpine Elite Tour avgjord - Cornelia Öhlund och Tobias Hedström totalvinnare i cupen

Cornelia Öhlund hade säkrat vinsten i totalcupen av Svenska Spel Alpine Elite Tour redan innan den avslutande tävlingen i Kläppen. På herrsidan var det däremot öppet in i det sista. Det blev en hundradelsstrid mellan Johan Silfält och Tobias Hedström där Duvedsåkaren hade marginalerna på sin sida.

Åre SLKs Cornelia Öhlund kan räkna in åtta delsegrar i Svenska Spel Alpine Elite Tour den här säsongen, inklusive den inledande dubbelsegern i Klövsjö. I den sista etappen började hon med en urkörning på fredagen och inledde med en åttondeplats i första åket på lördagen. Men i andra visade hon varför hon står som vinnare av touren när hon körde upp sig till ännu en förstaplats.

– Jag laddade om igår genom att äta gott och sova bra och sen kom jag hit på morgonen och det var en ny dag. Det spelar ingen roll vad som hände igår utan det är idag som gäller och då tänkte jag bara att jag ska försöka åka mitt bästa idag, säger Öhlund.

Med lördagens vinst går hon ur touren med 1020 insamlade poäng som förutom vinsterna består av två andra- och en tredjeplats. Inför sin första säsong som junior och FIS-åkare hade hon inte förväntat sig att få lyfta ”kulan” i Svenska Spel Alpine Elite Tour, även om det var ett mål.

– Jag trodde faktiskt inte på det här. Jag tänkte att det kommer gå bra för jag har åkt snabbt tidigare men jag trodde aldrig (det skulle gå) så här bra. Speciellt inte med tanke på att den (cupen) började så tidigt. Jag hade inte hunnit köra många rejs alls innan Klövsjö. Men det var jätteroligt, en överraskning.

Bakom Öhlund har det främst handlat om Sophie Nyberg och Liza Backlund i kampen om andra- och tredjeplatsen. Efter summering på lördagen står det klart att Nyberg slutar tvåa före Backlund på tredje plats.

Tajt in i det sista på herrsidan

På herrsidan var vinnaren inte klar förrän hela topp 30 kommit i mål och det handlade om hundradelar. Johan Silfält har haft en fin säsong i Svenska Spel Alpine Elite Tour där han till en början tampades främst med David Törnqvist som dessvärre fick avbryta touren på grund av skada.

Tobias Hedström tog sedan upp jakten på Valfjälletåkaren och har kommit allt närmare i totalen. Det skiljde ett fåtal poäng mellan de båda inför lördagens tävling och i första åket lade de sig åtta och nia, med en hundradels marginal till Silfälts fördel. I andra åket var marginalerna istället på Hedströms sida. Duvedsåkaren slutade trea och Silfält på tionde plats.

– Jag pratade med Sillen innan också och jag tror vi båda tyckte det var häftigt att nu avgörs det, i sista rejset, sista åket. Och det är ingen som har kört ur utan vi får faktiskt göra upp om det på riktigt. Så det var kul och det var bra stämning mellan oss. Jag tyckte det var en fantastisk upplevelse, säger Tobias Hedström.

Det skiljde i slutändan bara 15 poäng mellan de båda men Hedström får alltså med sig bucklan hem.

– Det känns jättebra. Det var en tajt fajt och jag trodde nog Sillen skulle ta hem det så jag kände att jag hade inget att förlora i andra. Sen är det blandade känslor faktiskt. Han har gjort en fantastisk säsong och jag unnar honom. Det är så klart jag också vill vinna och är jätteglad för att jag lyckades men jag vill ge mycket credd till Johan Silfält som har gjort en fantastisk säsong.

Fina priser till topp sex

Vinnarna av totalcupen i Svenska Spel Alpine Elite Tour får, förutom pokalen från Glasbolaget i Bro, sakpriser i form av presentkort från Rawbike och en rad produkter från Cramo. Det innebär också dubbla prischeckar på 15 000 kronor från Svenska Skidförbundet och 20 000 kronor från Svenska Spel. Åkare som placerar sig på plats två till sex, samt bäste junior, tar också hem priser från Huski, POC, Cramo och Polar samt prispengar. Linn Rydstedt är projektledare för Svenska Spels samarbete med Ski Team Sweden Alpine.

– Det här skapar ju intresse för fler, tror jag, inspirerar fler till att åka alpint. Så det är jättekul och jag är jättestolt över att jobba med Svenska Spel och tillsammans med er (Svenska Skidförbundet), säger hon.

Både Öhlund och Hedström menar att vinsten av cupen betyder mycket, att det var ett mål med säsongen men också att vinsten väger tungt jämfört med mycket annat, samtidigt som prispengarna är ett fint tillskott.

– Det betyder jättemycket. Man har ju, som tur är, sponsorer som kan hjälpa en men att kunna känna att man kanske kan ge tillbaka lite och att det inte är precis på gränsen hela tiden. Det är en otrolig glädje, säger Hedström.

Resultat Svenska Spel Alpine Elite Tour 2022

Dam