Svenska Spels Hejapriset delades ut fyra gånger i Sollefteå

Svenska Spels Hejapriset delades ut fyra gånger i Sollefteå

Svenska Spels Hejapriset tillfaller den åkare som förbättrat sina rankingpoäng mest i samband med Ford Smart Energy Cup. Under helgens tävlingar i Sollefteå delades priset ut hela fyra gånger när bästa senior i dam- och herrklassen samt bästa lag i de äldre juniorklasserna i BAUHAUS Cup premierades för sin utveckling.

Den åkare som relativt till sina rankingpoäng presterar bäst för dagen vinner Svenska Spels Hejapriset. Under seniorernas finalhelg i Sollefteå delades Hejapriset ut två gånger där Ludvig Anderberg från IFK Mora SK och Josefine Söderqvist från Storvreta IK premierades med 10 000 kronor vardera att dela med valfri klubb.

–Det här var väldigt kul. Jag har åkt mycket långlopp under säsongen så det var kul att få se att formen på traditionella distanser var såpass bra, säger Josefine Söderqvist som skänker halva prissumman till Storvreta IK efter tävlingen där hon slutade på placering 36.

I herrklassen var det Ludvig Anderberg som fick till ett topplopp på fredagen och som skänker pengarna till IFK Mora SK.

–Det är årets bästa lopp. För min del kommer pengarna satsas i nya rullskidor och sportdryck inför sommarens träning, säger Ludwig Anderberg efter tävlingen.

Så många som fyra Hejapriset om 10 000 kronor vardera delades ut under fredagen i Sollefteå när också de bästa juniorklubbarna i den äldre dam- och herrklassen premierades. IFK Mora SKs Nora Bråmer, Alva Ersson och Ida Rosjö samt Östersunds SKs Bosse Lövgren, Axel Palm och Niklas Pålsson var åkarna och klubbarna som fick dela på prissumman.

–Det betyder mycket att kunna bidra lite tillbaka till klubben. Vi har väldigt bra lagsammanhållning och gör verkligen allting tillsammans, säger Alva Ersson från IFK Mora SK.

–Riktigt skoj att få bidra till en laginsats. Det är klubben som gör att vi kan komma ut och tävla överhuvudtaget, säger Östersundskillarna.

Med hela cupsäsongen summerad så har Svenska Spel och deras Hejapriset funnits närvarande på varje cuphelg och totalt delat ut 125 000 kronor som fördelats mellan åkare och deras klubbar.

Sara Pettersson sponsringsansvarig på Svenska Spel, betonar vikten att ge tillbaka till idrotten.

–Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor, från ungdom till elit. Det känns självklart att vi möjliggör för några av våra främsta atleter att ge tillbaka till föreningar som betyder mycket för dem. Resurser är viktiga för att idrotten ska kunna fortsätta möjliggöra såväl stora som små drömmar, säger Sara Pettersson.

Ulrika Sterner

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Skidförbundet Längd 070-867 06 73