Elin Näslund, Vårby IK, och Erik Bergström, Rehns BK, är båda uttagna till JVM-truppen. FOTO: BILDBYRÅN

Svenska truppen till junior-VM i Planica

Den 5–11 februari väntar en av säsongens höjdpunkter för våra svenska juniorer och yngre seniorer. Här är svenska truppen som kommer att representera Sverige i junior-VM i Planica.

Under onsdagen presenterades den svenska U23-truppen, och nu har turen kommit till juniorerna. Det är sex damer och fem herrar som är uttagna till JVM-truppen – en blandning av både erfarna mästerskapsåkare samt debutanter.

– Vi har ett starkt och mycket taggat gäng som reser till Planica. Det är en spännande blandning där vissa varit med på mästerskap tidigare, samt aktiva som gör debut i mästerskap på internationell nivå, säger Linda Danvind Malm, ansvarig juniorlandslagstränare, Team Svenska Spel Juniorlandslaget.

Två erfarna namn på listan är Anton Grahn, IFK Mora SK, och Elias Danielsson, Högbo GIF, som rivstartade mästerskapen ifjol, och tog hem första- och andraplatsen i sprint under junior-VM i Whistler 2023. Ett mästerskap där Sverige åkte hem med åtta U23/JVM-medaljer, varav fem pallplatser på juniorsidan med ett guld, tre silver och ett brons.

– Vi har med oss fantastiska resultat från förra året – som vi såklart ska göra vårt bästa att försvara. Sen har vi även mästerskapsdebut på snö för bland andra Alvar Myhlback och Evelina Crüsell vilket blir enormt spännande. Till exempel har Evelina haft en väldigt positiv säsong hittills, och imponerar gång på gång i klassisk stil, säger Linda Danvind Malm.

Junior-VM innebär ett återbesök på VM-arenan från 2023 – där Sverige har spännande tävlingar och ett svenskt medaljrekord färskt i minne. Mästerskapet pågår 5–11 februari där sprint (fristil) är först ut i tävlingsschemat. Tävlingarna sänds i SVT.

Läs mer om truppen till U23-VM här.

TRUPPEN TILL JUNIOR-VM I PLANICA

DAMER
Nora Bråmer, IFK Mora SK
Evelina Crüsell, Skellefteå SK
Emilia Eriksson, Ulricehamns IF Skidor
Mira Göransson, Borås SK
Erica Lavén, Åsarna IK
Elin Näslund, Vårby IK

HERRAR
Erik Bergström, Rehns BK
Elias Danielsson, Högbo GIF
Anton Grahn, IFK Mora SK
Jonatan Lindberg, IFK Mora SK
Alvar Myhlback, Bjurås IK

INBJUDAN PRESSTRÄFF
Vi bjuder in till pressträff samband med avresa till U23/JVM. JVM-truppen kommer finnas tillgänglig för intervjuer i samband med avfärd från Stockholm Arlanda Airport. Även delar av U23-truppen är på plats och tillgänglig för intervjuer. Anmälan krävs för att delta.

DATUM: 1 februari
TID: 09.00
PLATS: Stockholm Arlanda Airport, specifik plats meddelas senare.

AKTIVA PÅ PLATS:

• Samtliga i JVM-truppen*
  • U23: Lisa Ingesson, Märta Rosenberg, Måns Skoglund och Rikard Vestin.

*Alvar Myhlback är med digitalt, då han reser från annan ort.

ANMÄLAN: Mejla din anmälan till astri.lindback@skidor.com. Meddela vilka aktiva ni önskar att intervjua i prioriterad ordning.
Senast: Måndag 29 januari, klockan 10.00.

PRESSKONTAKT I PLANICA
Samuel Björn
Telefon/WhatsApp +46 70-798 81 97
E-post: samuel.bjorn@skidor.com