Svenska truppen välkomnas av hemmapublik på världscupen i Åre

Svenska truppen välkomnas av hemmapublik på världscupen i Åre

Det är dags för Åre att ta emot världens bästa alpina skidåkare när det vankas storslalom och slalom på Sveriges Alpina Nationalarena till helgen. Sverige ställer upp med ett starkt lag där Sara Hector kan säkra vinst i storslalomcupen.

Åre blir sista anhalten i damernas världscupsschema den här säsongen innan världscupavslutningen i Courchevel/Meribel 14-20 mars. Storslalom och slalom står på schemat med ett starkt svenskt lag som har chanser på pallplatser inför hemmapubliken.

Sara Hector är fortsatt i ledningen i storslalomcupen efter sex pallplatser den här säsongen följd av Tessa Worley och Mikaela Shiffrin. Det blev en tredjeplats för svenskan i Lenzerheide senast och nu har hon chansen att säkra cupvinsten på hemmaplan.

Publiken tillbaka på arenan

Hector, Hanna Aronsson Elfman, Hilma Lövblom och Estelle Alphand är först ut i fredagens storslalom där första åket startar 15.00. Efter två år av coronarestriktioner tillåts också publik åter på arenan och intresset är stort för att se världens bästa åkare på plats.

– Det är jättekul, vi ser fram emot att se publik heja på tjejerna på hemmaplan, säger Fredrik Broman, World Cup Manager.

Lördagens slalom startar 10.30 och förutom Hector står Anna Swenn-Larsson, som bekant tog en svensk silvermedalj i samma slalombackar på hemma-VM 2019, Elsa Fermbäck, Charlotta Säfvenberg, Estelle Alphand, Hanna Aronsson Elfman och Sara Rask på start.

Jonna Luthman, Åre SLK, skulle ha startat i storslalomen på fredagen men skadade menisken i Lenzerheide föregående helg och kommer därför inte att tävla i Åre.

Tävlingsschemat

Fredag 11 mars

Storslalom

Åk 1 15.00 | Åk 2 18.00

Lördag 12 mars

Slalom

Åk 1 10.30 | Åk 2 13.45

Svenska åkare

Sara Hector, Kungsbergets AK
Hector leder storslalomcupen före Tessa Worley och Mikaela Shiffrin. Hector har sex pallplatser varav tre vinster, två andraplatser och två tredjeplatser från den här säsongen och nio totalt i karriären.

Hanna Aronsson Elfman, Kils SLK
19-åriga Aronsson Elfman har stått på starten i världscupen 16 gånger och slog till med personbästa i form av en 15e plats i Killington den här säsongen. Hon har radat upp topp 10-resultat i Europacupen den här säsongen och slutade tvåa i storslalomen i Livigno i februari.

Hilma Lövblom, Täby SLK
Lövblom fick, som Aronsson Elfman, göra sitt första mästerskapsframträdande i Kina den här säsongen. 21-åringen gjorde sin första världscupstart i Kranjska Gora förra säsongen och har gjort fina resultat i Europacupen i år med en vinst från Berchtesgaden som kronan på verket.

Estelle Alphand, Åre SLK
2017 bytte Alphand från det franska till det svenska landslaget och har ett personbästa i världscupen från Lienz samma år när hon blev femma. Senast i Lenzerheide plockade hon världscuppoäng när hon slutade på 27e plats och hon har en andraplats från Europacupen i Zinal från december.

Anna Swenn-Larsson, Rättviks SLK
Årebon har visat att hon trivs i ”hemmabackarna”. 2019 blev det silver i slalom i VM i Åre och i världscupen säsongen 2020 blev det tre pallplatser. Förra säsongen hann knappt börja innan den fick ett abrupt avslut på grund av ett fotledsbrott. Den här säsongen har hon en tredjeplats från Kranjska Gora som bästa resultat.

Elsa Fermbäck, Vemdalens IF
Fermbäck, från Vemhån, har gått från klarhet till klarhet i Europacupen den här säsongen där hon samlat fem pallplatser varav en vinst (två totalt). På elva starter i världscupen har hon en fin 14e plats från Åre förra säsongen som bästa resultat.

Charlotta Säfvenberg, Uhsk Umeå SK
Säfvenberg har samlat nio pallplatser varav fyra vinster i Europacupen och har tagit steg uppåt i Världscupen den här säsongen. Hon har samlat poäng i slalomcupen efter juluppehållet och senast blev det en finfin elfteplats i slalomen i Schladming.

Sara Rask, Sollentuna SLK
Starten i Åre blir Rasks 22a i världscupssammanhang sedan debuten i Ofterschwang 2018 och förra säsongen tog hon poäng för första gången. Hon har gjort fina resultat i Europacupen den här säsongen där en sjätteplats från Maribor är säsongsbästa.

Läs mer om världscuptävlingarna i Åre >>
Följ tävlingarna på FIS hemsida >>

Sändningarna från Åre sänds på Viaplay och TV6.

Kalle Olsson Bexell

Marknads- och kommunikationschef Alpint +4676 634 73 68