Stefan Thomson, Anders Högberg och Lars Ljung fortsätter som landslagstränare.

Tränartrio förlänger kontrakt med längdlandslaget

Landslagets tränarstab genomgår förändring, men fortsatt med långsiktighet och kontinuitet som nyckelord. Med en stabil tränartrio i grunden siktar organisationen nu fyra år framåt mot OS i Cortina 2026.

Säsongen 2021/2022 går mot sitt slut, vilket även innebär att landslagsorganisationen sätter en tränargrund inför kommande år. Anders Högberg, Lars Ljung och Stefan Thomson blir kvar som landslagstränare och fortsätter därmed i sina tidigare roller med nyskrivna fyraårskontrakt.

– Det känns väldigt bra att vi får fortsätta det jobb vi har påbörjat tillsammans i tränarteamet och att vi nu kan tänka långsiktigt mot kommande mästerskap, säger landslagschef Anders Byström.

Damtränare Magnus Ingesson väljer att gå vidare och förlänger därmed inte sitt kontrakt. Ett beslut som han själv beskriver som en process.

– Det har inte varit ett lätt beslut. Jag har funderat länge men till slut landat i att gå tillbaka till mitt jobb som polis där jag varit tjänstledig, säger Magnus Ingesson.

Uppdraget som damtränare har han sedan 2018. Men Ingesson har varit knuten till längdlandslaget betydligt längre än så, med uppdrag som landslagstränare under perioden 2007–2010 samt som personlig tränare åt flera aktiva, bland annat Charlotte Kalla.

– Det kommer såklart vara svårt att lämna, men jag känner mig väldigt nöjd med det jag gjort för och med landslaget, säger han.

Landslagschefen om beslutet:

– Magnus Ingesson lämnar ett tomrum efter sig. Hans erfarenhet, fingertoppskänsla och kunskap har starkt bidragit till de framgångar vi haft de senaste åren. Vi är tacksamma att han kommer fortsätta finnas med i kulisserna som tränare för bland andra Jonna Sundling, och ha tät kontakt med våra landslagstränare. Vi hoppas också att han någon gång i framtiden vill komma tillbaka till landslaget, säger Anders Byström.

Landslagsorganisationen kommer delvis att ersätta den vakanta tränartjänsten med en landslagstränare som primärt kommer att arbeta i landslagsteamet på halvtid. Rekryteringsprocessen är igång med målet att ha tjänsten på plats under juni månad.

Astri Lindbäck

Presskontakt Pressansvarig Svenska Skidförbundet Längd +46 (0) 70-984 22 91