Upplösning i Svenska Spel Alpine Elite Tour - Öhlund och Silfält jagar totalvinst

Det är dags för uppgörelsen av Svenska Spel Alpine Elite Tour 2022 när Stöten och Kläppen står värd för dubbla storslalom- och slalomtävlingar kommande vecka. Och inför summeringen ser projektledaren Saga Bergman, Svenska Skidförbundet, tillbaka på en lyckad säsong.

Dubbla storslalomtävlingar i Stöten och dubbel slalom i Kläppen är vad som återstår av säsongens Svenska Spel Alpine Elite Tour. Tävlingarna i Stöten startar på tisdagen och efter avslutad tävling på onsdagen flyttar cupen vidare till Kläppen där damer och herrar kör parallella tävlingar. 135 herrar och 82 damer är anmälda till tävlingarna i Stöten och i princip lika många väntas delta i Kläppen kommande helg.

Intresset för Svenska Spel Alpine Elite Tour har varit stort genom hela säsongen. Dels lockar prispengarna men också möjligheten att tävla mot och sparras med Sveriges bästa alpina åkare.

– Åkarna säger att de tycker att det är roligt att vara med, att det känns professionellt och mer seriöst när det är en cup. Arrangörerna har också gjort ett jättebra jobb för att åkarna ska få den känslan, säger projektledaren för Svenska Spel Alpine Elite Tour, Saga Bergman.

Svenska Spel Alpine Elite Tour har etablerats som en nationell cup, ett Elitserien för svensk alpin skidåkning, där allt fler får upp ögonen för att delta.

– Det har varit en bra säsong där vi ser att fler och fler vill vara med och tävla, inte bara i de enskilda tävlingarna utan i hela cupen, säger Bergman.

Silfält och Öhlund i ledning i totalcupen

Efter avslutad slalom den 20 mars utses vinnare och topp sex, inte bara i de enskilda tävlingarna, utan av totalcupen i Svenska Spel Alpine Elite Tour 2022. Lukas Karlberg är högst rankad enligt FIS-poäng men det är fortsatt Johan Silfält från Valfjällets SLK (tredje bäst rankade åkare) som leder Svenska Spel Alpine Elite Tour på herrsidan.

Men det skiljer betydligt färre poäng mellan toppåkarna i herrarnas totalcup än på damsidan. Tobias Hedström från Duveds IF ligger bara 28 poäng efter Silfält och ner till trean Karlberg skiljer 118 poäng. Med fyra återstående tävlingar finns det möjligheter till förändringar i totalen.

Cornelia Öhlund har haft en bra säsong som förstaårsjunior där hon gått som tåget genom Svenska Spel Alpine Elite Tour med fem vinster, två andraplatser och en tredjeplats. Hon leder damernas totalcup med sina 720 poäng och där det skiljer 237 poäng till tvåan, tillika klubbkompisen från Åre SLK, Sophie Nyberg. Det krävs alltså att Öhlund missar pallen i minst två tävlingar och att Nyberg samtidigt vinner för att Öhlunds ledning ska vara hotad.

Tävlingarna går att följa live via Dalarnas Tidningar, Dala-Demokraten, Östersunds Posten, Länstidningen Östersund, Sundsvalls tidning, Hela Hälsingland och Svenska Skidförbundets kanaler, samt via livetiming på FIS hemsida.

Se mer om Svenska Spel Alpine Elite Tour >>

Lisa Johansson