Ett stort svenskt damlag står på start på hemmaplan i Åre 10-11 mars.

Världscupen i Åre 10-11 mars: Här är laget

Alpina världscupen är inne i sina sista omgångar innan finalerna i Soldeu och för damerna gäller storslalom 10 mars och slalom 11 mars på hemmaplan i Åre. Ett månghövdat svenskt lag står på start och får chansen att tävla inför hemmapublik.

Anna Swenn Larsson, Sara Hector, Hanna Aronsson Elfman, Estelle Alphand, Hilma Lövblom, Lisa Nyberg, Susanne Jakobsen, Emelie Henning, Moa Boström Müssener och Cornelia Öhlund utgör laget till världscupen på hemmaplan 10-11 mars. För Susanne Jakobsen från Storklintens alpina innebär tävlingarna i Åre världscupdebut. 23-åringen gjorde sin debut i Europacupen i Berchtesgaden 2021 och tog personbästa med en fjärdeplats i slalomen i Vaujany i januari.

Åre är den sista tävlingen på damsidan i världscupen innan det är dags för finalerna i Soldeau, Andorra, 13-19 mars. Anna Swenn Larsson ligger inför helgens tävlingar på femte plats i slalomcupen, Hanna Aronsson Elfman ligger nia och Sara Hector på tolfte plats. Hector ligger på sjätte plats i storslalomcupen där hon har chans att avancera. Både slalom- och storslalomcupen leds av Mikaela Shiffrin.

Team Svenska Spel, som framför allt jobbar mot Europacupen, har haft en fin säsong med flertalet framskjutna placeringar, pallplatser och vinster. En rad av åkarna kommer direkt till Åre från en Europacupturné i Gällivare och finska Suomu, återigen med fina resultat i bagaget. Cornelia Öhlund och Moa Boström Müssener har parkerat i toppen av slalomcupen, där Boström Müssener är i ledning, och med dubbla segrar i Gällivare föregående helg har Hilma Lövblom seglat upp i ledning i storslalomcupen.

Start- och TV-tider

Storslalom 10 mars
Starttid: 10.00 | 13.00
TV-tider: Viaplay/TV6 09.30 (studio) | Viaplay/TV6 12.30

Slalom 11 mars
Starttid: 10.30 | 13.30
TV-tider Viaplay/TV10 10.00 (studio) | Viaplay/TV 6 13.30

Med reservation för ändringar. Se aktuella tider i FIS tävlingskalender.

Laget

Storslalom 10 mars