Svenska freeskilandslaget levererade stabila åk på träningen inför helgens världscup i Modena. Bild: Niklas Eriksson.

Världscuppremiär i big air i italienska Modena

I helgen är det dags för svenska snowboard- och freeskilandslaget att kicka igång vintern med säsongens första big air- världscuptävling i norra Italien.

Svenska snowboardlandslaget avstod första världscupsstoppet på Nya Zealand i augusti och gör därför världscuppremiär tillsammans med freeskilandslaget under helgens big air-tävlingar i italienska Modena.

Sverige ställer upp med två starka team och självklart finns förhoppningar om topplaceringar, inte minst för Sven Thorgren, snowboard och Henrik Harlaut, freeski, som både tog silver under höstens big air på X-Games i Oslo.

På plats för att representera blågult i freeski är även Oscar Wester, Jesper Tjäder och Oliwer Magnusson, och på snowboard Niklas Mattsson och William Mathisen. Jennie-Lee Burmansson som brottats med en korsbandsskada från starten på förra säsongen kommer inte att delta i helgen, utan tränar på annat håll för att kunna vara tillbaka i tävlingsform i januari.

Riktigt bra hopp

De svenska åkarna anlände till Modena på onsdagkväll och körde sina första träningshopp på tävlingsarenan som är placerad mitt inne i den medeltida stadskärnan, dagen efter. Freeskilandslagets förbundskapten Niklas Eriksson är nöjd med träningen och imponerad över hoppet.

— Det såg riktigt fint ut. Ett av de bättre hoppen vi har haft på länge. Det är välbyggt, bra flyg och inga problem att få tillräckligt med fart till landningen. I kvalet är det två hopp där det bästa räknas, och alla killar lyckades ställa ner sina åk idag, så det känns skönt att vi kan hålla oss till planen.

William Mathisen, som gör sin allra första big air världscup på lördag såg lite nervös ut i sina första träningshopp, men lyckades hitta in i åkningen mot slutet. Sven Thorgren ser hungrig ut och är uppenbarligen att räkna med.

— Jag känner mig väl förberedd, även om det inte har blivit sådär jättemycket åkning de senaste två veckorna. Formen har utvecklats åt rätt håll efter X-Games, så det ska bli riktigt kul att köra, förklarar han.

En annan som verkligen imponerat i comebacken efter sin korsbandsskada är Niklas Mattsson.

—Ja det känns riktigt bra efter så få dagar på snö. Jag har bra rutin nu efter mina tio år och har jobbat mycket med att visualisera vad det är jag ska göra i huvudet innan jag går in. Mina trick sitter och jag känner mig riktigt laddad på att få sätta igång, säger Niklas.

Eftersom det väntas regn under lördag och söndag, kommer damernas freeski- och snowboardkval att flyttas till fredag. Herrarnas snowboardkval- och final för damer och herrar körs på lördag. Freeskikval herrar- och final för damer och herrar körs på söndag.

Tävlingarna livestreamas på

Mer info på: fis-ski.com/snowboard
fis-ski.com/freeski

Taggar

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49
Lukas Johansson

Presskontakt Kommunikatör Mediaansvarig/kommunikation längd

Peter Albertsson

Presskontakt Kommunikatör, alpint och skicross Alpint, skicross +46 (0)70 397 00 92
Stefan Karlsson

Presskontakt Sportchef snowboard & freeski Snowboard och freeski 070-511 31 27