Linn Sömskar (i mitten) vann VM-guld på öppningsdistansen.

VM-guld till Linn Sömskar

När VM på rullskidor inleddes under torsdagen i Italien blev det svensk succé direkt. Linn Sömskar tog revansch på ryskan Natalia Nepryaeva från VM för två år sedan och vann fristilsloppet över 10 km med 10,5 sekunders marginal ner till Nepryaeva.

Linn tog kommandot direkt från start och efter det första av de tre varven var hon 12 sekunder före. En marginal som hon nästintill kunde hålla hela loppet. Det blev ryskt även på tredje plats genom Mariya Istomina som var 23,2 sekunder efter Linn.

I herrarnas seniorklass gjorde Alfred Buskqvist ett stabilt lopp och slutade på en åttonde plats. Buskqvist var 43,8 sekunder efter italienaren Matteo Tanel som vann. Norrmannen Amund Korsaeth ledde länge loppet men orkade inte riktigt hela vägen och slutade till sist på en andra plats, 6,2 sekunder efter Tanel. Trea blev ryssen Denis Spitsov, 10,1 sekunder bakom. Erik Silfver öppnade loppet starkt men tappade och slutade elva, 1 minut och 22 sekunder efter Tanel.

Det blev väldigt spännande i herrarnas juniorklass där Anton Grahn slutade på en snöplig fjärdeplats, endast var fyra tiondelar från medalj. Anton låg länge tvåa i loppet men tröttnade på slutet och fick se sig passerad av två åkare. Ludvig Berg gjorde även han ett bra lopp och slutade femma, 11,6 sekunder efter Grahn. Vann gjorde ukrainaren Oleksandr Lisohor med 12,3 sekunder före italienaren Aksel Artusi på andra plats. Trea blev Nikita Smirnov från Ryssland, 45,6 sekunder efter Lisohor. Malte Jutterdal hade en tyngre dag på rullskidorna och slutade på en 22:a plats, 3 minuter och 13 sekunder efter segraren.

Förstaårs-junioren Mira Göransson gjorde ett bra lopp och slutade på en sjätte plats i ett startfält där de flesta är flera år äldre. Mira var 1 minut och 19 sekunder efter Hana Mazi Jamnik från Slovenien som vann.

Resultat damer seniorer
Resultat herrar seniorer
Resultat damer juniorer
Resultat herrar juniorer

Fredag eftermiddag fortsätter tävlingarna i Italien med supersprint. Tävlingarna startar 17.00.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Johan Ericson

Förbundskapten Rullskidor +46 70 513 11 52