Olof Abrahamsson, Carl Ribbegårdh och Agnes Abrahamsson tränar inför VM i speedski. Foto: TAM TAM PHOTO.

VM i Speedski – räkna med hastigheter över 250km/h

Årets VM i speedski körs i franska Vars där vi hittar världens snabbaste backe. Hastigheter över 250 km/h är mer regel än undantag. Den 19–23 mars samlas världens snabbaste åkare för att utmana fysikens gränser och försöka slå gällande världsrekord på 255,5 km/h.

Förbundskapten Micke Brunnberg uttrycker optimism inför tävlingen:

– Med de förhållanden som råder nu kan vi förvänta oss hastigheter i närheten av, eller till och med över, nuvarande världsrekordet.

Sverige står starkt i tävlingen med sex åkare i den prestigefyllda S1-klassen och ytterligare tre unga talanger i junior-VM, som körs samtidigt.

– Vi har en pågående generationsväxling inom svensk speedski, men jag bedömer ändå att vi har riktigt goda chanser till framskjutna placeringar. I S1-klassen har vi definitivt medaljchans i damklassen och även på junior-VM. S1-klassen för herrar är mycket tuffare. Men vi har åkare på uppgång, vilket träningsresultaten visar, så chansen finns absolut, säger Micke.

Hastigheter upp emot 260 km/h

Piste de Chabrières, där tävlingen äger rum, är känd för sin spektakulära utmaning. Med en fallhöjd på 435 meter och en största lutning upp till 45 grader erbjuder den optimala förutsättningar för rekordhastigheter.

Backen är totalt cirka 1 400 meter lång varav bromsplanen (efter målgång) är cirka 700 meter. Det behövs gott om plats att bromsa eftersom backens potential är uppemot 260 km/h.

Nuvarande backrekord på 255,5 km/h sattes vid världsmästerskapet 2023 av franske Simon Billy, som har detta som sin hemmabacke. Även båda de svenska rekorden i herr- och damklassen är satta i denna backe; Christian Jansson 248,11 km/h och Britta Backlund 244,93 km/h.

Mer än bara hastighet

Speedski är hastighetsåkning på skidor och brukar räknas som den snabbaste icke-motoriserade sporten i världen. Åkaren åker på en rak linje nerför en backe där hastigheten mäts de sista 100 metrarna. Men speedski är mer än bara hastighet; det handlar om åkarnas förmåga att behärska aerodynamik, balans och skidkontroll under extrema förhållanden.

En tävling startar med kvalificeringsåk, från en relativt låg startpunkt i backen. Starten flyttas sedan succesivt uppåt i flera kvalificeringsomgångar och når till slut backens topp – om förhållandena medger detta.

Svenska åkare VM

Damer S1

• Agnes Abrahamsson, Väst Alpin SK Göteborg
  • Mathilda Persson, IFK Falun Alpin
  • Cornelia Thun Sandström, Kils SLK

Herrar S1

• Olof Abrahamsson, Väst Alpin SK Göteborg
  • Mats Abrahamsson, Väst Alpin SK Göteborg
  • Carl Ribbegårdh, Ålberga GIF

Svenska åkare junior-VM

• Siri Kling Andersson, IFK Borlänge Alpin
  • Amanda Ribbegårdh, Ålberga GIF
  • Victor Persson, IFK Grängesberg AK

Tävlingsprogram

Tisdag 19 Mars

10.00 S1-kval 1
11.15 S1-kval 2 (ca 200 km/h)
12.00 Junior-VM Semifinal
12.45 Junior-VM Final

Onsdag 20 mars

10.00 S1-kval 3
11.15 S1-kval 4 (ca 220 km/h)

Torsdag 21 mars

Kval 4 och 5 (ca 230km/h)

Fredag 22 mars

Semifinal (ca 240km/h)

Lördag 23 mars

Final (ca 250+ km/h)

Söndag 24 mars

Reservdag

Följ våra svenska åkare

Se till att följa våra åkare i deras jakt på medaljer och kanske nya rekord.

Livesändning den 19–21 mars på YouTube-kanalen Ski Team Sweden Speedski respektive den 22–23 mars via YouTube-kanalen FIS-Alpine.

Live-timing och resultat från samtliga tävlingarna finns tillgängliga via live.skidor.com. Välj event FIS WSC Speedski för VM respektive FIS JWSC Speedski för JVM (endast tisdag 19/3)

Löpande uppdateringar finns på skidor.com/speedski.

VM i speedski är inte bara en tävling; det är en uppvisning i skidåkningens yttersta gräns. Var med och upplev hastighetens magi!

För ytterligare frågor, kontakta våra representanter på plats:

• Daniel Andersson, tränare, +46 70 655 85 96
  • Mats Abrahamsson, pressansvarig, +46 73 434 25 98