Emil Holmgren, Albin Holmgren, Walter Wallberg och Filip Gravenfors kommer representera Sverige på puckel-VM i februari.

VM-truppen klar – fyra puckelåkare till Freestyle-VM i Bakuriani

Laguttagningen till puckel-VM är klar. Fyra åkare kommer tävla i både puckel och parallellpuckel i Georgien i februari. Det är en trupp som redan visat absolut högsta nivå men som också kan höja sig ytterligare.

Fyra puckelåkare har blivit uttagna att representera Sverige på det nittonde FIS Freestyle World Ski Championship i Bakuriani, Georgien, 25-26 februari.

Walter Wallberg, Åre SLK, Filip Gravenfors, Åre SLK, Albin Holmgren, Åre SLK, och Emil Holmgren, Åre SLK.

– Uttagningen bygger på resultat och att man har varit stabil i båda disciplinerna under säsongen, säger huvudtränare Lasse Fahlén.

Åkarna som är en del av världscuplaget har vid flera tillfällen visat att de håller hög nivå. Men när det handlar om mästerskapsplaceringar kan vad som helst hända.

– Det finns hög kapacitet i truppen där några har visat att dom ligger i topp, men också att vi har några som också håller hög nivå och har chans att plocka fram det nu under mästerskapet, säger sportchef Robert Hansson.

Åkarna kommer tävla i puckel 25 februari och parallellpuckel 26 februari.