Walter Wallbergs första pallplats i Deer Valley

Natten mellan lördag och söndag var det parallellpuckel i det legendariska Deer Valley och Walter Wallberg säkrade säsongens tredje och karriärens åttonde pallplats.

Efter att ha haft en träningsdag efter torsdagens tävlingar var det svenska laget laddat till tänderna, och allra mest laddad var Walter Wallberg, Åre SLK, som tog sig längst av de svenska åkarna och klev upp på pallen för första gången i den klassiska backen.

Walter tog sig genom hela tävlingsstegen och väl framme i semifinal ställdes han mot världscupledande Mikaël Kingsbury från Kanada. Det skulle bli en ordentlig kamp om vem som skulle ta sig till final, och efter att ha öst på allt han hade tappade Walter kontrollen efter att ha tagit ledningen i mittensektionen.

– Det var vinna eller försvinna, jag tryckte på så mycket jag kunde men kunde inte hålla ihop det innan andra hoppet. Det spelade ingen roll att det var Kingsbury jag mötte, jag försökte göra samma sak som jag gjort i de andra åken, att vara föst, men det höll inte, sa Walter efter tävlingen.

Walter ställdes mot Ikuma Horishima från Japan i kampen om tredjeplatsen och efter ytterligare ett snabbt och stabilt åk var Walter först över mållinjen med både bra teknik och hopp, och säkrade tredjeplatsen.

– Alltså det är sjukt kul att stå på podiet för första gången i parallell, och att göra det i Deer Valley gör det inte direkt sämre. Jag har jagat det här som fan och idag har jag åkt bra hela dagen. Jag känner att jag har fått tillbaka farten och åkt fort de senaste tävlingarna så jag kunde köra riktigt snabbt och jag var först ner i alla åk utom mot Kingsbury, det är helt fantastiskt. Är det någonstans man vill stå på pallen är det i Deer Valley, det är så coolt och grymt tryck från publiken, fortsätter Walter.

I andra grundomgången ville det sig inte bättre än att Oskar Elofsson, Landskrona Ski-Club ställdes mot lagkamraten Albin Holmgren, Åre SLK, och då Oskar fick till ett bättre åk var det han som tog sig vidare till nästa omgång. Efter en stark åttondelsfinal blev han utslagen mot Kingsbury i kvartsfinalen. Oskar lyckades släppa på ordentligt och var först över mållinjen, men det var på bekostnad av sin teknik och Kingsbury tog sig vidare.

I sin åttondelsfinal körde Ludvig Fjällström, Åre SLK, mot den mycket snabbe Horishima. Det gick lite för fort i mittensektionen så Ludvig lyckades inte behålla kontrollen som han ville och slogs ut. Felix Elofsson, Landskrona Ski-Club, tog tredjeplatsen i torsdags men i nattens tävlingar missade han landningen i första hoppet och slogs också ut i sin åttondelsfinal som var mot James Matheson från Australien.

I damernas tävling mötte Frida Lundblad, Gefle Freestyle, Ning Qin från Kina och tyvärr blev motståndet för stort och Frida tog sig inte vidare.

Oskar slutade 6:a, Ludvig 11:a, Felix 14:e, Albin 29:a och Frida 35:a.