Sverige tog två brons i Holland

PRESSMEDDELANDE 060520 Svenska Taekwondoförbundet Per Hellqvist, Team Manager e-post press@taekwondo.se mobil 0706- 979866 Sverige tog två brons i Holland Sverige tog två brons vid Öppna Holländska poomsae-mästerskapen i Nijmegen söndagen den 14/5. Tävlingen som lockade 160 deltagare från 7 länder. Förutom värdlandet och Sverige var det deltagare från Belgien, Österrike, Tyskland, England och Israel. Sveriges trupp bestod av Therese Egermark, 1:st Senior Female, David Jansson, 2:nd Senior Male och Pelle Eklund, 1:st Master Male. En av bronsmedaljerna gick till Pelle Eklund som var endast två tiondelar från en medalj av ädlare valör. Det andra bronset gick till David Jansson som därigenom fick sitt internationella genombrott. David har tidigare placerat sig högt upp i resultatlistorna men utanför medaljplats. Therese Egermark placerade sig på en femte plats endast 0,4 poäng från guldet där regerande europamästarinnan tog hem segern. ”Detta var en värdefull kraftmätning och erfarenhet i vår uppladdning inför VM” säger Peter Malmberg, coach för VM-laget. ”Jag tycker att vi fått en bra utdelning vid denna tävling men ser att vi behöver träna vissa detaljer för att nå bättre resultat internationellt framöver”. Utöver de tävlande hade Sverige även en domare på plats genom Sigvald Martinsen. Tävlingen var den första i Europa där man tillämpade de nya reglerna som skall gälla under det första tekniska världsmästerskapet som går av stapeln 4-6 september i Seoul, Korea. För ytterligare information v.v. kontakta Peter Malmberg, Tf förbundskapten på telefon 0705-53 04 60