Nordén, Bohlin och Fleetwood på startlinjen när VM-serien landar i Kapstaden

Foto: Glen Murray/Specialized

VM-serien i triathlon drar vidare och har nu landat på Afrikas sydspets. På söndag är det Kapstadens tur att stå värd för tävlingen och den här gången med inte mindre än tre startklara svenskar. I damklassen Lisa Nordén och Amanda Bohlin, i herrklassen Ludwig Fleetwood som kör sitt allra första VM-race.

För två veckor sedan tvingades Lisa Nordén bryta VM-tävlingen i Australien på grund av sjukdom. En stor besvikelse såklart men nu är hon back on track och redo att tävla på vad som nästan känns som hemmaplan.

- Jämfört med Australien har det varit en väldigt smidig prep inför WTS Cape Town. Att komma tillbaka till Stellenbosch är lite som att komma hem, jag kan träningen här och det är lätt att komma tillbaka in i rutinerna.

- Nyckelpassen har gått väldigt bra och jag är nöjd med var jag befinner mig träningsmässigt. Jag ser framemot Cape Town och möjligheten att testa kroppen och se vad som finns där. VM-serien i Gold Coast var en stor besvikelse och det är alltid jobbigt när det inte går att göra sig själv rättvisa. Utöver det att jag personligen vill vara nöjd med insatsen här nere, är det också viktigt för OS-kvalet att saker faller på plats, säger Lisa.

Amanda Bohlin som stod för en imponerande VM-seriedebut i Gold Coast (plats 30) tävlar också på söndag, liksom Ludwig Fleetwood som för första gången finns med på en startlista till en VM-serietävling.

- Jag har drömt om att få köra en VM-serietävling ända sedan jag började med triathlon 2010. Då kunde jag verkligen inte se mig själv stå på startlistan i en sådan här tävling. Med andra ord är det lite av en dröm som går i uppfyllelse. Jag kommer tävla helt utan press, jag har inget att förlora. Jag vill se hur jag står mig mot de bästa i världen, det är här jag vill tävla i framtiden. Därför är jag inte så nervös (ännu), bara otroligt förväntansfull och glad över denna möjlighet, säger Ludwig.

Ludwig Fleetwood

Amanda Bohlin

Startlistor

Damer
Herrar

Distans

Sprint: 750 m simning, 20 km cykling och 5 km löpning

Starttider

Damer, sön 24/4 kl. 14.00 (svensk tid)
Herrar, sön 24/4 kl. 16.30 (svensk tid)

Mer info om tävlingen

VM-serien 2016

Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten – 4-5 mars
Gold Coast, Australien – 9-10 april
Kapstaden, Sydafrika – 23-24 april
Yokohama, Japan – 14-15 maj
Leeds, England – 11-12 juni
Stockholm, Sverige – 2-3 juli
Hamburg, Tyskland – 16-17 juli
Edmonton, Kanada – 3-4 september
Cozumel, Mexico – 11-18 september

Om VM-serien

• ITU World Triathlon Series består av nio tävlingar. Finalen går i Mexico i september.
  • De fyra första tävlingarna ger poäng som kan tillgodoräknas för OS-kvalificering.
  • På sex av tävlingarna körs olympisk distans (Abu Dhabi, Gold Coast, Yokohama, Leeds, Stockholm, Cozumel) och på resterande tre körs Sprint (Kapstaden, Hamburg, Edmonton).
  • Gwen Jorgensen (USA) har lett rankinglistan på damsidan under 2015 och 2014. På herrsidan har den femfaldige VM-serievinnaren Javier Gomez (ESP) lett rankingen de senaste tre åren.
  • Mer om VM-serien: http://wts.triathlon.org/