STFs vandrarhemsutbud fortsätter att växa

I början av året presenterade Svenska Turistföreningen sin logibok ”Bo hos STF 2005”, som innehöll hela 17 nya vandrarhem. Nu är det klart med ytterligare fem STF-vandrarhem som öppnar i år. De är belägna i Sigtuna, Nacka, Horsvik, Västerås och på Gotland. STF Vandrarhem Sigtunahöjden ligger cirka 2,5 kilometer från centrala Sigtuna. Det finns cirka 40 bäddar och alla rum har dusch, toalett, telefon och tv. Vandrarhemmet erbjuder vacker utsikt över Mälaren och promenadavstånd till Sigtunas största badplats med sandstrand. Vandrarhemmet är öppet 27 juni till 14 augusti. Grupper är välkomna året runt. STF Vandrarhem Tollare/Nacka är vackert beläget vid Skurusundet, cirka 15 minuters bilresa från centrala Stockholm. Vandrarhemmet har 50 bäddar och är en del av Tollare Folkhögskola. På området finns ett kvällsöppet kafé, en fotbollsplan och en vacker herrgårdspark. Vandrarhemmet är öppet 10 juni till 21 augusti. STF Vandrarhem Västerås har 24 bäddar och alla rum har dusch, toalett, tv och telefon. Dessutom finns pool, bastu och motionsmöjligheter på anläggningen. Till Västerås centrum är det 3 kilometer och till närmaste golfbana endast 500 meter. Vandrarhemmet är öppet året runt. STF Vandrarhem Horsvik ligger vid Sörmlandskusten, cirka 2,5 mil nordost om Nyköping. Här finns 40 bäddar fördelade på enkel-, dubbel och flerbäddsrum, alla med dusch, toalett och tv. Vandrarhemmet har även en restaurang med fullständiga rättigheter. På behagligt avstånd finns Stendörrens naturreservat, klipp- och sandband och Nynäs slott. Vandrarhemmet är öppet året runt. STF Vandrarhem Mattsarve Sommargård ligger på sydvästra Gotland. Det har 50 bäddar fördelade på två- och fyrbäddsrum. Vandrarhemmet ligger i naturskön miljö cirka 600 meter från havet och det lämpar sig utmärkt för barn. På gården finns lamm, hästar, kaniner, hundar och katter. Under högsäsong erbjuds ponnyridning. Vandrarhemmet är öppet 1 maj till 30 september. STFs 320 vandrarhem är spridda över hela landet och har årligen cirka 1,2 miljoner gästnätter. För ytterligare information, kontakta: Johan Krüger, informatör STF, telefon 08-463 21 86 eller 0703-43 21 86, e-post: johan.kruger@stfturist.se. Mikael Hansson, chef STF Vandrarhem, telefon 08-463 21 65, e-post: mikael.hansson@stfturist.se Fakta om STF Svenska Turistföreningen (STF) är en av Sveriges största ideella organisationer med cirka 327 000 medlemmar. Känn ditt land har genom åren varit det genomgående temat när organisationen erbjuder natur- och kultur-upplevelser. I verksamheten finns 320 vandrarhem, nio fjällstationer och ett 40-tal stugplatser i väglöst land i svenska fjällen. Internationellt samarbetar STF med vandrarhemsorganisationen International Youth Hostel Federation (IYHF). STF har också en reseverksamhet, ett förlag och ger ut medlemstidningen Turist. Lokalt anordnas aktiviteter i 85 föreningar. Mer information finns på www.svenskaturistforeningen.se. mvh Svenska Turistföreningen Johan Krüger, informatör Besöksadress: Amiralitetsbacken 1 Box 25, 101 20 Stockholm Telefon: 08-463 21 86 Mobiltelefon: 0703-43 21 86 Fax: 08-678 19 58 www.svenskaturistforeningen.se