Basket: Förbundskapten Brad Dean söker en form på EM-truppen

Efter fyra dagars träning har 15 spelare blivit tolv. Sveriges förbundskapten Brad Dean har dessutom lag fast en plan för hur han vill jobba vidare mot basket-EM i Slovenien som börjar 4 september.

16 spelare var inbjudna tillförsta lägret inför EM, men Norrköpings Antons Saks tvingades tacka nej innan lägret började på grund av skadeproblem. På måndag ansluter Thomas Massamba och Kenny Grant till lägret och då får tre spelare lämna landslaget för den här gången; Oliver Ilunga (08 Stockholm), Martin Pahlmblad (Södertälje Kings) och Jonathan Person (Gotha).

11 augusti åker Sverige till Litauen för två träningsmatcher mot Litauen. Inför den resan kommer Brad Dean att plocka bort två spelare till. Till turneringen i Polen som spelas 23-25 augusti kommer NBA-spelarna Jonas Jerebko och Jeff Taylor att vara med i laget. Då ska alltså ytterligare två spelare bort från truppen.

3 september anger Sverige sin slutgiltiga 12-mannatrupp till EM.

Följande 14 spelare är kallade till förberedelser inför matcherna mot Litauen: Charles Barton Jr (Oregon State), Tobias Borg ((Södertälje Kings), Anton Gaddefors (Sundsvall Dragons), Victor Gaddefors (Oknoplast Bologna), Kenny Grant (SLUC Nancy), Ludvig Håkanson (FC Barcelona Regal), Johan Jeansson (Uppsala Basket), Joakim Kjellbom (Norrköping Dolphins), Alexander Lindqvist (Nässjö Basket), Brice Massamba (ES Sahel), Thomas Massamba (Lukoil Academik), Dino Pita (Liege Basket), Erik Rush (Cimbio Varese), Jonathan Skjöldebrand (Hapoel Tel Aviv).

-  Det blir lite udda att förbereda sig för en turnering när vi saknar två så viktiga spelare som Jonas Jerebko och Jeff Taylor. Men det är bara att försöka. Vi räknar med att alla kommer att försöka stoppa Jonas och Jeff, så då måste vi ha spelare som offensivt kan sätta skott, fatta bra beslut och inte kasta bort bollen. I försvar kommer vi att behöva spelare med storlek, spelare om fattar bra beslut och tål den fysiska delen av spelet, säger Brad Dean.

Du har två väldigt unga spelare kvar i truppen; 20-årige Tobias Borg och 17-årige Ludvig Håkanson – hur ser du på deras insatser så här långt?

–  De har skött sig väldigt bra och förtjänat att få vara kvar. I ett landslag måste man alltid ha ett öga på framtiden, men när du ska spela ett EM handlar det bara om att sätta ihop det bästa laget. Båda två har spelat väldigt moget, ingen av dem backar undan från utmaningen och de har varit en positiv överraskning, säger Brad Dean.

Hur ser du på lägret som varit hittills?

–  Det här är den bästa starten på en landslagssommar under de fyra år jag har varit förbundskapten. Samtliga spelare har kommit in fysiskt och mentalt väl förberedda.