Basket: Lars Johansson har tagit ut en tänkt EM-trupp

Lars Johansson, förbundskapten för damlandslaget i basket, har tagit ut tolv spelare som ska åka till Litauen för träningsturnering 9-11 juni. Dessa är också de 12 spelare som är tänkta att ingå i den svenska EM-truppen.

De 12 spelarna är: Malin Aasa, Norrköping Dolphins, Frida Aili, Northland, Kadidja Andersson, Ruzomberok, Katarina Andersson, Solna Vikings, Anna Barthold, Northland Basket, Elisabeth Egnell, Norrköping Dolphins, Elin Eldebrink, CUS Cagliari, Frida Eldebrink, Bourges, Louice Halvarsson, CUS Cagliari, Danielle Hamilton Carter, Georgia Tech, Ashley Key, Mark Basket, Stefanie Yderström, University Of Miami.

EM startar 15 juni då Sverige i första matchen möter Italien. Först 14 juni nominerar Sverige formellt de 12 spelare som ska spela EM för Sverige.

–  Händer det inget oförutsett fram till 14 juni blir det också de här 12 spelarna vi åker till EM med. Nu är det slut med try-outs, nu åker vi till Litauen för att spela ihop laget och mejsla ut de roller de olika spelarna ska ha, säger Lars Johansson.

Sverige möter Japan, Litauen och Kina 9-11 juni i Litauen. Sedan reser man till Sverige för att packa om väskorna innan det blir avfärd till Vannes, Frankrike 13 juni.

15 juni är det premiär i EM mot Italien. 16 juni väntar regerande EM-mästaren Ryssland innan Sverige avslutar det första gruppspelet 17 juni mot Spanien. Tre lag går vidare från det första gruppspelet till ännu ett gruppspel. De 12 som gått vidare delas in i två sexlagsgrupper. Från dessa två grupper går de fyra bästa i respektive grupp vidare till kvartsfinal.

Vi påminner om att det är öppet för media 5 juni i Täljehallen, Södertälje. Sverige tränar 12.00–14.00, tid för intervjuer efteråt.

För mer information, kontakta Sveriges förbundskapten Lars Johansson, telefon: 0702295220.

Ackreditera dig till medieträffen 5 juni hos Henrik Schöldström, kommunikationansvarig, SBBF: henrik.scholdstrom@basket.se Telefon: 0702428560

• sverige
  • landslag