Södertälje, Borås och Norrköping arrangerar EM-kval i basket

Södertälje och Norrköping blir huvudorter när Sverige spelar EM-kval under sommaren 2012. Södertälje arrangerar de fyra matcherna för damlandslaget medan Norrköping får tre herrmatcher. Borås arrangerar första herrmatchen.

-  Vi är mycket glada att så viktiga basketorter som Södertälje, Borås och Norrköping tar en aktiv del i satsningen för att stödja de svenska landslagen", säger Svenska Basketbollförbundets ordförande Hans von Uthmann.

Samtliga arrangörsorter var också med och arrangerade gruppspel under EM 2003.

Sveriges damer inleder på bortaplan mot Rumänien onsdag 13 juni och spelar sedan första hemmamatchen mot Spanien lördag 16 juni i Täljehallen, Södertälje. Med tanke på att Telge är regerande mästarinnor, klart för SM-final och har fostrat spelare som Elin och Frida Eldebrink samt Louice Halvarsson, är det naturligt att ge Sverige lite extra hemmaplan.

Möjligen finns det också några stycken som kan få lite extra sporre av de goda minnen som 2009 kan ge. Det var då Södertälje arrangerade U18-EM, en turnering där Sverige tog brons.

MVP i turneringen blev Cleopatra Forsman-Goga, Telgespelare som varit skadad i princip hela säsongen. Men, spelare som Farhiya Abdi och Binta Drammeh var med då också och kan bli aktuella för förbundskapten Lars Johanssons EM-kvaltrupp.

Att spela i Norrköping är också helt naturligt då Stadium Arena är Sveriges bästa basketarena. Arenan tar drygt 3 000 åskådare och är byggd huvudsakligen för basket.

Även Norrköping bjuder spelarna på goda minnen. I fjol vann Sverige EM-kvalmatcherna mot Rumänien respektive Azerbajdzjan med 93-44 respektive 128-61.

Borås har genom lagets framgångar i Basketligan herr gjort basketen het i staden. Att spela en match i Boråshallen och ge publiken där en chans att se Sverige känns också helt rätt.

-  Föreningarna och deras publik har under åren visat stort engagemang för att bidra till basketens fortsatta utveckling, och vi hoppas naturligtvis på välfyllda läktare och starkt publikstöd i sommarens viktiga EM-kval. Vår målsättning är klar - vi siktar mot EM 2013 för både dam- och herrlandslaget", säger Hans von Uthmann.

- Vi är mycket glada att så viktiga basketorter som Södertälje, Borås och Norrköping tar en aktiv del i satsningen för att stödja de svenska landslagen", säger Svenska Basketbollförbundets ordförande Hans von Uthmann.

Samtliga arrangörsorter var också med och arrangerade gruppspel under EM 2003.

- Föreningarna och deras publik har under åren visat stort engagemang för att bidra till basketens fortsatta utveckling, och vi hoppas naturligtvis på välfyllda läktare och starkt publikstöd i sommarens viktiga EM-kval. Vår målsättning är klar - vi siktar mot EM 2013 för både dam- och herrlandslaget, säger Hans von Uthmann.

Damer
Lördag 16 juni                     Sverige–Spanien                16.00             Täljehallen, Södertälje

Onsdag 27 juni                   Sverige–Tyskland              18.00             Täljehallen, Södertälje

Lördag 30 juni                     Sverige–Rumänien            16.00             Täljehallen, Södertälje

Lördag 7 juli                        Sverige–Bulgarien              16.00             Täljehallen, Södertälje

Herrar

Tisdag 21 augusti               Sverige–Azerbajdzjan        19.00             Boråshallen, Borås

Måndag 27 augusti             Sverige–Luxemburg           19.00             Stadium Arena, Norrköping

Torsdag 30 augusti             Sverige–Bulgarien              19.00             Stadium Arena, Norrköping

Lördag 8 augusti                 Sverige–Tyskland              17.00             Stadium Arena, Norrköping

För mera information, kontakta Henrik Schöldström, kommunikationsansvarig på SBBF, tel 09 699 63 10.

• basket
  • södertälje