Svenska Basketbollförbundet utsett till Årets Idrottsförbund

Svenska Basketbollförbundet har utsetts till Årets Idrottsförbund 2012. Det är Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande, SCIF, som delar ut Stora Priset till Årets Idrottsförbund.

Motiveringen från SCIF lyder:
För ett medvetet och långsiktigt utvecklingsarbete framför allt inom områdena jämställdhet och integration. Detta har även lett till en ökad verksamhet och det här året krönts med kvalificering till EM för både damer och herrar.

- Vi är oerhört stolta över att få det här priset. Det är ett pris för alla i basket-Sverige, för alla spelare, alla ledare, alla som är involverade i sporten. Det är alla dessa som i sin dagliga gärning åstadkommer jämställdhet och integration, det är de som genom att dagligen jobba för framgång också skapar den, säger SBBF:s ordförande Hans von Uthmann.

- Svenska Basketbollförbundet arbetar dagligen för att utvecklas och bidra till att basketboll utvecklas i Sverige. Vi vill få en bredare bas, vi vill bli bättre och är övertygade om att vår värdegrund hjälper oss att nå de målen, säger SBBF:s generalsekreterare Lena Wallin-Kantzy.

SBBF:s värdegrund utgår från följande:
Tillsammans för svensk baskets bästa.
Allas rätt att delta.
Passion, glädje och nyfikenhet.
Hög kompetensnivå.
Rent spel i allt vi gör.
Demokrati och delaktighet.

- Priset känns som en bekräftelse på att vi gör någonting rätt. Det stimulerar till att jobba vidare och försöka bli ännu bättre genom att erbjuda en bra verksamhet för barn och unga och försöka nå ännu större framgångar sportsligt, säger Hans von Uthmann.

För mera information, ring SBBF:s ordförande Hans von Uthmann, telefon: 0703595074