Vinst mot Bulgarien - då är Sverige klart för EM 2013

Förutsättningarna är enkla; slå Bulgarien så är Sverige klart för EM 2013. OM det sedan är enkelt att slå Bulgarien är en annan sak. De fem raka segrarna visar i alla fall att Sverige är i form.

EM-kvalet började inte alls bra. Sverige inledde med en förlust mot Rumänien och skulle möta världsfemman Spanien hemma. En förlust till var inte alls osannolik och då hade Sverige stått där med två raka förluster och en start som gjord för att sänka självförtroende och höja nervositeten och frustrationen.

Men Sverige slog Spanien och sedan dess har Sverige blivit en segermaskin som rullat över allt motstånd. En av de segrarna tog Sverige mot just Bulgarien i Bulgarien. Sverige vann med 80-60 efter en fantastisk andra halvlek som Sverige vann med 39-20.

Frida Eldebrink leder hela EM-kvalets poängliga och har visat sig vara den typ av stjärna som varje lag vill ha. En osjälvisk stjärna, en stjärna som kan leda både på planen genom aktioner och i omklädningsrummet med prat och rätt attityd.

För det fantastiska med Frida är inte att hon leder poängligan, utan att hon gör det inom lagkonceptet, genom att vara effektiv och göra sina poäng inom systemet där hela laget verkar för att allt ska bli så bra som möjligt.

Och det är ju inte bara Frida.

När Spanien flög in WNBA-stjärnan Sancho Lyttle till sin hemmamatch för att ge sig själv bästa chansen till revansch på Sverige klev Louice Halvarsson fram med 14 poäng och 12 returer. Lyttle fick nöja sig med nio poäng, fem returer och en förlust. Där visade Lollo vem hon är och vad hon är, att hon är en spelare som kan möta världsstjärnor på deras bakgård och slå dem.

Elin Eldebrink har styrt Sverige från sin pointguard-position otroligt övertygande. Hennes storhet syns inte så tydligt i statistiken oavsett att cirka nio poäng, fem returer och fyra assist per match inte är något att fnysa åt. Den siffran som ändå tydligast visar Elins storhet och betydelse för laget är hennes antal turn-overs. När Sverige förlorade mot Rumänien hade Elin sex turn-overs. Sedan dess har hon under Sveriges fem raka segrar haft två – totalt! Och så kombinerar hon det med ett alldeles fantastiskt försvar.

Frida Aili startar för Sverige och snittar drygt 15 minuter per match. Det som framför allt gör henne ovärderlig är hennes försvar. Hon har god storlek, är atletisk, stark och sätter en ära i att ingen ska släppas över någon bro någonsin. Mot just Bulgarien kan Frida Aili bli viktigare än vanligt då hon har varit proffs en säsong i Bulgarien. Ett skåp ska ställas.

Kadidja Andersson och Anna Barthold är unika individer, men på något sätt känns de som en och samma när de spelar för Sverige. De är lika gamla, de är nästan exakt lika långa, de har gedigen rutin efter år av landslagsspel och proffsliv i Spanien, Italien, Brasilien och Slovakien och de gör precis allt Sverige behöver för att vinna. De spelar på samma position, de spelar samma stålhårda försvar, de sänker sina halvdistansskott och bidrar med 100 procent av vad de kan varje match och varje träning. Unika men ändå lika.

I de senaste matcherna har Stefanie Yderström visat mer och mer av sin kapacitet. Hon svarade för 15 poäng och en övertygande Frida Eldebrink-imitation mot Rumänien. Hon följde upp det med en mindre spektakulär, men lika gedigen insats i bortasegern mot Spanien. Precis som alla andra i laget står hon för ett försvar av internationell kvalitet, ett försvar som byggs på stolthet, fysisk styrka och stolthet.

Resten av laget vet precis vad som förväntas av dem och de bidrar med just det så fort de får chansen att göra det.

Detta Sverige ställs mot ett Bulgarien som hade förhoppningar inför kvalet, men istället fått stryk i fem raka matcher. Bulgarien har inget EM 2013 att spela för längre, det som återstår att spela för är glädje, stolthet och chansen att visa upp sig på spelarmarknaden.

Inte minst det sistnämnda borgar för att Bulgarien kommer att ge allt. Att slå Sverige på bortaplan är efter Sveriges prestationer i kvalet en aktningsvärd skalp.

Bulgariens stora forwards Jaklin Zlatanova och Vera Perostiyska är en handfull. Zlatanova är 190 centimeter lång och snittar cirka 15 poäng och sex returer per match i kvalet. Det finns en anledning till att hon spelar för regerande Euroleaguemästaren Rivas Ecopolis.

Vera Perostiyska är 195 centimeter lång och snittar cirka tolv poäng och åtta returer per match. 30-åringen spelar för franska Union Hainaut och kommer att ge Sverige att göra i tresekundersområdena.

Men Sverige behöver inte bekymra sig för Bulgariens spelare, bara sitt eget spel och sitt eget fokus och sin egen vilja att vinna. Det är det som har tagit Sverige hit.

Till sist, samtidigt som Sverige spelar mot Bulgarien möter Tyskland Spanien i samma grupp som Sverige. Det är Tyskland och Spanien som kan hota Sveriges EM-plats. Spanien vann hemma mot Tyskland med 66-39 och får ses som favorit till segern trots att Tyskland har hemmaplan nu. För Sverige vore det bättre om Tyskland vann för då är Sverige klart för EM 2013 oavsett hur det går mot Bulgarien eller Tyskland i sista matchen.

Men än en gång, det verkar betydligt säkrare att ta EM-platsen i egna händer och slå Bulgarien.

För mer information, kontakta landslagschefen Jonte Karlsson, tel 0708 97 37 10, eller SBBF:s kommunikationansvarige Henrik Schöldström, tel 0702 42 85 60.

Media uppmanas ackreditera sig till matchen, mejla henrik.scholdstrom@basket.se