Sara Bengtsson och Emil Bengtsson

Kreatörer flyttar ihop hos Svenska Hus i Malmö

Sara Bengtsson är klädskapare och Emil Bengtsson gör spelprodukter. Men efter alla år i separata lokaler är det dags att det äkta parets två verksamheter får gemensam adress – Västmanlandsgatan 3.

-Vi hjälper varandra mycket i våra respektive bolag så det kändes bara naturligt att flytta ihop – även på arbetstid, säger Sara.

Klädbutiken Denärmin har kunder både fysiskt och på nätet. Sara Bengtsson säljer egna kreationer, tyg, mönster och tillbehör och har prenumeranter som får ett specialsytt plagg i månaden.
Hennes man Emil Bengtsson driver Whatarebirds som gör dataspel och brädspel, men har också sidoprojekt med foto och 3D-print.
Från och med 1 december samsas de båda framgångsrika enmansbolagen i samma lokaler.

- Här får vi fantastiskt bra utrymmen med bra ljusinsläpp och bra läge i stan som gör det är lätt för våra kunder att gå, cykla eller ta bussen hit, säger Sara Bengtsson. Tillgång till lokalen via både trappa och hiss var avgörande för oss eftersom vi tar emot tyger på pall. Vi kommer dessutom att kunna packa pallarna inomhus i god tid innan mässor, oberoende av vädret.

För Saras bolag innebär de nya ytorna att hon kan utöka sitt mönsterskapande, prova nya symaskiner, ha fler sykurser och underlätta sina liveshopping-events på Facebook. Och Emil ser inte minst fram emot möjligheten till en rejäl fotostudio.

- Vi har anpassat en produktionslokal där det en gång pågått tryckeriverksamhet och som vi tyckte kunde passa Sara och Emils behov, säger Anna Hurtig på Svenska Hus regionkontor i Malmö. Vi har haft en konstruktiv dialog och det känns fantastiskt bra att kunna välkomna två så kreativa och spännande hyresgäster till oss.

Paret Bengtssons nya gemensamma lokal i Södra Innerstaden är på 829 kvm och de båda företagarna tycker att förhandlingarna med hyresvärden fungerat utmärkt.

- Vi fick ett proffsigt och seriöst bemötande från första stund – Svenska Hus har varit lyhörda och flexibla kring våra önskemål, säger Emil. Så nu längtar vi bara efter att få nycklarna så att vi kan sätta i gång!
- Det känns väldigt roligt att vi får in nya hyresgäster som ser potentialen i lokalen och vår fastighet där det idag finns fler kreativa aktörer och konstnärliga verksamheter som kan möjliggöra utbyte av varandra, säger Anna Hurtig.

För mer information, kontakta

Anna Hurtig, Regionchef/Uthyrningsansvarig kommersiella lokaler Skåne, Svenska Hus
0725 44 63 17, anna.hurtig@svenskahus.se

Sara Bengtsson, Grundare Denärmin
sara.johanna.bengtsson@gmail.com

SVENSKA HUS är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag och bedriver verksamhet i landets tre storstadsregioner. Vi förvärvar, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella lokaler. Vårt kundfokus är starkt och vi förenar långsiktiga affärsmässiga strategier med ett tydligt hållbarhetstänk. Hyresvärdet uppgår till drygt 675 Mkr och fastighetsbeståndets marknadsvärde uppskattas till cirka 10,4 Mdkr. Svenska Hus har 55 medarbetare, huvudkontoret ligger i Göteborg och bolaget är en del av koncernen Gullringsbo Egendomar.