Prisutdelning Årets Framtidsbyggare 2015

Prisutdelning Årets Framtidsbyggare 2015

Den 5 november kommer Stiftelsen för utveckling av energieffektivt byggande att dela ut pris till Årets Framtidsbyggare 2015. Priset delas ut i samarbete med Lunds Universitet och Fastighetsvärlden och går till personer som gjort särskilda insatser för att bidra till energieffektivt byggande under året. .Prissumman är 1,2 miljoner och kapital är donerat för att kunna dela ut priset under tio år.

Årets Framtidsbyggare vill lyfta frågan om det energieffektiva och hållbara byggandet för att uppmuntra fler att komma med nya idéer och initiativ.

Juryn för Årets Framtidsbyggare utser en vinnare i varje kategori;

ÅRETS INNOVATÖR – Priset delas ut till en eller flera personer som i sitt arbete eller i sin forskning kommit med betydande insikter eller lösningar kring energieffektivt byggande. Innovationen ska ha haft praktisk påverkan på hur hus planeras, konstrueras eller byggs.

ÅRETS OPINIONSBILDARE – Priset delas ut till en eller flera personer alternativt en organisation som arbetat för att sprida kunskap om energieffektivt byggande till beslutsfattare eller allmänhet. Priset belönar genomförda aktiviteter.

ÅRETS TALANG – Priset delas ut till studenter vid Lunds universitet som visat särskilt intresse och talang för energieffektivt byggande

Juryn består av:

THOMAS B JOHANSSON, ORDFÖRANDE – professor emeritus, fd chef Internationella Miljöinstitutet
MARIA WETTERSTRAND – samhällsdebattör och fd språkrör för Miljöpartiet
WILLY WREDENMARK - chefredaktör Fastighetsvärlden
LARS VARDHEIM – f.d. vd Svenska Hus
NEVENKA MESIC TIDERSTRÖM – vd MVB Syd

”- Vi vill vara aktiva och sträva mot ett större samhällsansvar. Därför premierar vi personer som gjort särskilda insatser för energieffektivt byggande”, säger Hans Eliasson som är stiftelsens initiativtagare.

För ytterligare information kontakta:

Erika Hellman, stiftelseansvarig

erika.hellman@abgullringsbo.se