En tidig visualisering för kvarteret. Bild: Studio Ekberg.

Svenska Hus utvecklar ytterligare bostäder och lokaler i Göteborg

Svenska Hus har erhållit planbesked av Stadsbyggnadsnämnden i Göteborg med syfte om att bygga 200 nya bostäder och kommersiella lokaler i Majorna i Göteborg.

- Väldigt kul att vi fått ett positivt planbesked för fastigheten. Vi har arbetat med detta kvarter under flera år för att utveckla det inom ramen för gällande stadsplan. Stadsplanen är från 40-talet så det har dock visat sig svårt. Arbetet resulterade därför i att vi ansökte om planbesked för nybyggnation och ett ökat innehåll av bostäder, säger Henrik Sjölin, fastighetsutvecklingschef i Göteborg.

Kvarteret ligger mitt i det väletablerade området Fixfabriken i Majorna, där fabriken med samma namn brukade ligga. Ett område där nu nya bostäder och lokaler på historisk fabriksmark i Majorna växer fram. Ett förstklassigt läge i direkt närhet till restauranger och kollektivtrafik.

Planarbetet bedöms starta 2026 beräknas ta två till tre år.

- Läget är underbart och att utveckla kvarteret innebär är en riktigt fin möjlighet att skapa precis de bostäder vi vill se i vårt bestånd. Det är pusselbiten som får Fix-området att bli komplett, fortsätter Henrik.

- Det är verkligen roligt att vi nått den här milstolpen i fastighetens historia och ett fint utvecklingsprojekt för oss där vi tillsammans med staden nu kan fortsätta det arbetet, säger Svenska Hus vd Nils Rydh. Projektet är ytterligare ett exempel på hur vi aktivt arbetar med stadsutveckling.

Henrik Sjölin, fastighetsutvecklingschef Göteborg, Svenska Hus
0722 18 01 28 henrik.sjolin@svenskahus.se

Nils Rydh, vd Svenska Hus
0725 02 48 10, nils.rydh@svenskahus.se