Håkan Henrikson blir ny VD på Gård & Djurhälsan

Håkan Henrikson blir VD för Gård & Djurhälsan

Håkan Henrikson har utsetts till VD för Gård & Djurhälsan. Håkan har tidigare jobbat i olika befattningar på Jordbruksverket, de senaste åren som Näringslivschef och Chefsveterinär. Han har även varit chef för Distriktsveterinärerna och Divisionsdirektör för främjande och förvaltning. Han börjar sin anställning vid Gård & Djurhälsan den 1 november.

Gård & Djurhälsan är ett rådgivningsföretag inom svensk animalieproduktion med målsättning att uppnå en lönsam och hållbar svensk köttproduktion som tryggar en hög djurvälfärd och ett starkt förtroende för svenskt kött hos konsumenten.

–Jag känner mig mycket hedrad och inspirerad över förtroendet att leda samt vidareutveckla bolaget. Gård & Djurhälsan har en mycket viktig roll för svensk köttproduktion. Efter mina år som svensk chefsveterinär i EU kan jag konstatera att vi har en fantastisk djurhållning i Sverige, som borde ha en stor potential att växa. Gård och Djurhälsan har en viktig roll i detta arbete med den spetskompetens som företaget besitter. Vårt goda hälsoläge är en stabil bas att utgå ifrån, men vi måste också arbeta med lönsamhet och utveckling, säger Håkan Henrikson.

Gård & Djurhälsan jobbar bland annat aktivt med att bidra till att uppfylla den svenska livsmedelsstrategin. Under pågående pandemi har det blivit tydligt att landet är beroende av en hållbar inhemsk köttproduktion. Förbättrad lönsamhet samt ökade satsningar i branschen är viktiga för att detta skall bli verklighet. Detta är något som Håkan ser som en viktig och stimulerande utmaning framåt för företaget.

–Jag vill börja med att sätta mig in i verksamheten, men är klar över att Gård och Djurhälsan ska vara en naturlig och uppskattad aktör för den svenska köttproduktionen. Vi måste fokusera på resultat och sätta upp långsiktiga konkreta mål tillsammans med styrelsen för att skapa ett ännu bättre rådgivningsföretag, säger Håkan Henrikson.

Håkan har en genuint stark känsla för svenskt lantbruk och har bred agrar kompetens. Håkan är legitimerad veterinär från Uppsala och har en även en MBA från Stockholm. Håkan har varit med om att skapa grunden för Distriktsveterinärerna, som de ser ut idag, som dess chef i mer än 10 år. Det har varit ett stort förändringsarbete för att möta både en förändrad djurhållning och en förändrad veterinärmarknad. Denna erfarenhet har han nytta av då han byter myndighetsrollen mot marknadsrollen där han skall vara drivande i arbetet med svensk produktionsutvecklingen på gårdsnivå samtidigt som han skall säkerställa att den svenska goda djurhälsan skall vidmakthålls.

–Vi är mycket glada och stolta över att ha lyckats knyta Håkan till vår verksamhet. Håkan är en känd profil i vår bransch med stort kontaktnät, passion och intresse för svenskt lantbruk och djurproduktion i synnerhet. Med bred kunskap, engagemang och förmåga att sätta våra kunders lönsamhet i centrum så bedömer jag att bolaget och dess medarbetare får ett ledarskap som ger mycket goda förutsättningar för att möta framtidens utmaningar och stärka svensk animalieproduktion, säger Hans Agné, ordförande i Gård & Djurhälsan.

Håkan börjar sin anställning 1 november.

För frågor, vänligen kontakta:
Hans Agné, ordförande Gård & Djurhälsan Sverige AB
Direkttelefon: +46 (0)705 48 30 01
E-post: hans.agne@kottforetagen.se

Faktaruta Gård & Djurhälsan
Anställda: Gård & Djurhälsan har ca 60 medarbetare
Kontoren: Falkenberg, Kalmar, Kristianstad, Roma Kloster, Skara, Staffanstorp, Uppsala, Vreta Kloster och Ängelholm.
Webbplats: www.gårdochdjurhälsan.se