​Kyrkbuss till språkträning och lunch för flyktingar

På torsdag den 26 november avgår en buss från asylboendet på Västerås Mälarcamping till Mikaelikyrkan på Hammarby. Svenska kyrkan i samarbete med Ansgarskyrkan, Centrumkyrkan och studieförbundet Bilda bjuder in de boende på campingen till lunch, lek och språkträning. Välkommen att åka med!

Jerker Alsterlund, är områdeschef för Svenska kyrkan i västra stadsdelarna berättar att kyrkbussen är ett sätt skapa riktiga möten mellan svenskar och asylsökande.

– Mikaelikyrkan har en omfattande verksamhet med matservering, mötesplatser och aktiviteter för småbarnsföräldrar. I ett första steg gör vi det möjligt för våra nya församlingsbor på asylboendet att ta sig hit på torsdagar då vi både har lunchgäster och många småbarnsföräldrar här i vår öppna verksamhet.

Tack vare samarbetet med Bilda studieförbund, Ansgarskyrkan och Centrumkyrkan kommer det också att erbjudas språkträning i svenska på torsdagarna. Nuri Özer, konsulent på Bilda studieförbund, samordnar språkträningen.

– Deltagarna kommer både att få samhällsorienterande information och möjlighet att komma igång att prata svenska. Målet är att det ska gå snabbare att komma in i det svenska samhället, säger Nuri Özer.

Välkommen att åka med i bussen
Kyrkbussen avgår från entrén vid Västerås Mälarcamping kl. 10.30 nu på torsdag den 26 november. Återresa till Mälarcampingen sker kl. 13.45 från Mikaelikyrkan. Representanter från Svenska kyrkan kommer att finnas med på bussen. Välkommen att åka med!

Jerker Alsterlund, präst och områdeschef, Svenska kyrkan Västerås
jerker.altsterlund@svenskakyrkan.se
021- 40 45 01/ 070-6962841.

Nuri Özer, konsulent, Bilda studieförbund
nuri.ozer@bilda.nu,
021-470 35 24/ 070-250 48 02

• svenska kyrkan västerås
  • flykting
  • språk
  • mikaelikyrkan

• Västerås

Svenska kyrkan Västerås möter människor i vardag och högtid, i glädje såväl som sorg. Verksamheten är öppen för alla, oavsett tro eller tvivel. Det finns mötesplatser för alla åldrar och för många olika intressen, allt från öppen förskola och ungdomsgrupper till samtalsgrupper och körverksamhet. Kyrkan är också en naturlig del av vardagen i till exempel skolor och på sjukhuset. 64 procent av alla västeråsare tillhör Svenska kyrkan, vilket gör kyrkan till den i särklass största folkrörelsen i Västerås.