EM-lagen klara - alla spelare uttagna

Förbundskapten Anders Larsson har nu bestämt hur de båda svenska lag som får spela EM för herrar på hemmaplan i Göteborg den 19-21 augusti ska se ut. Igår kväll presenterade han de fem spelare som fattades: Joachim Andersson och Rickard Nilsson (Coccinelle PC, Malmö), Håkan Hallberg (BK Kärnan, Helsingborg), Robert Beijmo (Sitting Boule, Stockholm) och Håkan Berg (Lindome BK).

Sedan tidigare var Patrik Andersson och Thomas Wiede (Halmstad Petank) och Albin Plantin (Sibirien CP, Stockholm) klara för spel i det stora mästerskapet som hålls på Svenska Mässan i Göteborg.
Patrik Andersson är bosatt i Göteborg och kan - tillsammans med Rickard Nilsson, som bor i Mölndal, och Håkan Berg, Kungsbacka - sägas ha ännu mer hemmaplan än de övriga svenskarna.
Thomas Wiede och Håkan Hallberg är bosatta i Halmstad, men Hallberg spelar alltså för Helsingborgsklubben Kärnan.

Som arrangörsland får Sverige ställa upp med två lag. Förbundskapten Anders Larsson har valt att formera sina mannar enligt följande (läggare, mittspelare, skytt, fjärdespelare):
Sverige 1: Patrik Andersson, Rickard Nilsson, Thomas Wiede, Robert Beijmo
Sverige 2: Joachim Andersson, Albin Plantin, Håkan Hallberg, Håkan Berg

Läs mer om Anders Larssons tankar kring lagen på Svensk Boule.

Rickard Nilsson, som lyckades med bragden att skjuta hem en bronsmedalj i Frankrike vid förra EM (2009), blir även den här gången Sveriges representant i precisionsskytte.

Mer information på EM:s hemsida och Svensk Boule.

För intervjuer:
Anders Larsson, förbundskapten och sportchef: 0709-721241