MAX och Gooh lagar Sveriges bästa snabbmat på fisk

Hamburgerkedjan Max och färdigmatskedjan Gooh tog hem första priserna när snabbmatstävlingen Klara Färdiga Fisk på fredagen genomfördes för tredje gången. Max vann tävlingsklassen Direktkonsumtion med en nyskapande fiskburgare. I klassen HMR (Home Meal Replacement) vann Gooh med sejfilé med ingefära och saffransris.

Snabbt, enkelt och gott är avgörande när svensken väljer vardagsmat. För att stimulera till nytänkande och produktutveckling i snabbmatssortimetet arrangerade Svensk Fisk och norska Eksportutvalget for Fisk, EFF idag tävlingen Klara Färdiga Fisk. I finalen deltog sex företag med nya fiskrätter för direktkonsumtion eller i kategorin färdiglagad mat ( HMR - Home Meal Replacement)

I HMR-finalen där COOP, Seven Eleven och Gooh tävlade, tog Gooh hem segern med sejfile med het ingefärssås och saffransris.

- Åh, var härligt att vinna, utbrast kocken Magnus Olsson från Gooh. Den här tävlingen hjälper till att lyfta hela färdigmatskonceptet.

Feskarbröderna, Max och Pressbyrån var finalister i klassen för direktkonsumtion. Med sin fiskburgare med chipotledressing och myntamarinerad rödlök vann Max första priset.

- Vi är otroligt glada, säger chefskocken Jonas Mårtensson från Max. Vi jobbar med smak och kvalitet och tycker vi tagit fram en bra produkt.

Tävlingsuppgiften i båda kategorierna var att ta fram en näringsgranskad fiskrätt som ska kosta högst 75 kronor. De tävlande rätterna ska finnas i företagens sortiment idag eller inom högst ett år. Ytterligare ett krav var att tävlingsrätten ska finnas att köpa på minst fyra försäljningsställen.

Juryn under ledning av kocken och matprofessorn Gert Klötzke bedömde tävlingsbidragen utifrån smak, hälsa, ätarvänlighet, utseende och pris.
- Jag är med i juryn för tredje året, säger Gert Klötzke i en kommentar. Det är bara att glädja sig åt att kvaliteten på snabbmaten blir bättre och bättre. I år hade vi en fantastisk matupplevelse i en jättetrevlig tävling

I samband med tävlingen arrangerade Svensk Fisk och EFF ett seminarium om aktuella fisktrender. Vid seminariet presenterade EFF bland annat en undersökning om svenskarnas fiskkonsumtion. Bara en dryg tredjedel av befolkningen äter fisk så ofta som Livsmedelsverket rekommenderar, dvs två till tre gånger i veckan. Undersökningen är unik eftersom ingen officiell statistik finns rörande hur mycket fisk som konsumeras i Sverige.

Läs mer om tävlingen och hitta data om svenskarnas fiskkonsumtion på http://www.norskfisk.se

För mer information: Karin Fagerståhl, verksamhetschef Svensk Fisk E post: karin.fagerstahl@svenskfisk.se Tel: 0707 419779

Lisbeth Bjørvig Hansen, marknadschef, EFF Eksportutvalget for fisk Tel: +47 99 50 58 25 E-post: lisbeth-b.hansen@seafood.no

För högupplösta bilder gå in på Svensk Fisks hemsida