Pressinbjudan: Frukostseminarium om den glömda skolfrågan

Pressinbjudan: Frukostseminarium om den glömda skolfrågan

Redaktionen på Form bjuder in till ett frukostseminarium om skolmiljön den 5 november 2014. En av talarna är utbildningsminister Gustav Fridolin, som ska presentera den nya miljard som regeringen satsar på skolmiljön under 2015-2018. Välkommen att möta aktörerna som kan göra miljön bättre för våra skolbarn!

Den svenska skolan sjunker som en sten i internationella mätningar. Samtidigt stiger Danmark i graderna. Vad beror det på? Ett svar skulle kunna vara att Danmark under tio år medvetet satsat på god arkitektur och design i skolan.

Nu följer Form-redaktionen upp reportaget i senaste numret om dansk skolmiljö. Det blir ett frukostseminarium om skolmiljön. Där arkitekter får måla visioner för framtidens skola och ansvariga politiker svara på obekväma frågor och berätta om den nya miljarden till skolmiljön.

Möt aktörerna som kan göra miljön bättre för våra skolbarn!

Talare, kl 8.15-9.30:
GUSTAV FRIDOLIN, Utbildningsminister
Presenterar den nya miljard som Regeringen satsar på skolmiljön under 2015-18.

ADAM JANSSON, Projektledare ARBETSMILJÖVERKET
Ansvarig för den stora skolinspektionen 2013-16. Berättar om hur våra skolor ser ut idag.

LISA DARAM, Verkställande chef ARKUS
Tänker arkitekterna rätt? ARKUS är en stiftelse som främjar forskning och utveckling inom arkitektur och samhällsbyggnad, de berättar om sin syn på kunskapsläget.

TOBIAS OLSSON, Förbundsdirektör SVERIGES ARKITEKTER
Talar bland annat om brukarnas behov – alltså elevernas.

JULIAN WEYER, Partner C.F. MøLLER
Pratar om vilka förutsättningarna den kända arkitektstudion möter i Danmark, vad svenska beslutsfattare kan lära av danska kommuner och även om vad som händer med Tysklands skolor.

Paneldebatt, kl 9.30-10.00:
Debatt om skolarkitektur och -design. Deltagare: Talarna, samt Sveriges Elevkårers ordförande MATTIAS HALLBERG.

När? Seminariet börjar kl 8.15 onsdag den 5 november, frukost serveras från 7.45.
Talarna följs av en paneldebatt som beräkna sluta senast kl 10.

Var? Svensk Forms bibliotek, Svensksundsvägen 13, Skeppsholmen, Stockholm.

OSA senast 3 nov: osa@formmagazine.com
Seminariet är gratis, men vi tar ut en no show-avgift om 200 kr.

Frågor? Maila sofia@formmagazine.com eller ring 073-508 90 92.

Varmt välkomna!