A New Layer får Cathrine von Hauswolffs stipendium 2015

A New Layer får Cathrine von Hauswolffs stipendium 2015

Formgivarsamarbetet A New Layer tilldelades igår Cathrine von Hauswolffs stipendium. Ceremonin ägde rum i Svensk Forms Bibliotek på Skeppsholmen och stipendieutdelare var 2014 års stipendiater Örnsbergsauktionen. A New Layer har utforskat det traditionella taiwanesiska hantverket och, tillsammans med hantverkare i Taiwan, skapat nya föremål inspirerade av den uråldriga taiwanesiska lacktekniken.

Juryns motivering:

A New Layer. För ett sällsynt samarbetsprojekt mellan öst och väst med respekt för ömsesidig kunskap kring form och hantverk. En flerkulturell forskningsresa över tid och i tanke.

Matti Klenell, Stina Löfgren, Carina Seth Andersson, TAF/Gabriella Gustafson och Mattias Ståhlbom tilldelas 2015 års stipendium från Cathrine von Hauswolffs Stiftelse för designutveckling.

A New Layer är ett projekt som ursprungligen initierades av National Taiwan Craft Research and Development Institute (NTCRI), som arbetar för att stärka och utveckla det traditionella taiwanesiska hantverket. 2012 bjöds de svenska formgivarna Gabriella Gustafson, Matti Klenell, Stina Löfgren, Carina Seth Andersson och Mattias Ståhlbom in för att arbeta med materialet lack som utgångspunkt. A New Layer har visats på Östasiatiska museet i Stockholm, Form/Designcenter i Malmö, Centre Culturel de Taiwan à Paris och nu senast på Röhsska Museet i Göteborg.

– Till att börja med så är vi superglada över att ha fått stipendiet! Men något som känns extra bra just idag är att Cathrine faktiskt kände till vårt projekt i Taiwan. Hon var en av de första jag kom att tänka på när NTCRI bad mig att föreslå flera intressanta namn för projektet. Vi e-mailade varandra några gånger i ärendet, så det känns faktiskt som Cathrine var med och formade det som sedan blev A New Layer, berättar Matti Klenell.

2015 års jury
Tom Hedqvist (ordförande)
Annica Kvint Lidzell
Maria Veerasamy
Dan Wolgers
Gabriella Gustavsson
Mattias Ståhlbom
Ewa Kumlin
Love von Hauswolff
Eric Ericson

Om stipendiet
Stipendiet delas ut årligen till minne av Cathrine von Hauswolff som gick bort alldeles för tidigt 2013. Cathrine von Hauswolff var en av Sveriges få fristående designutställningsproducenter och även konstnärlig rådgivare på Svenskt Tenn. Hon hade stor betydelse för den svenska designens position på den internationella kartan. Stipendiet ska premiera en person som skapar något som Cathrine skulle ha tyckt om. Det kan handla om både formgivning och produktutveckling, kanske om att stötta en person med en idé under utveckling, oavsett vilket skrå personen verkar inom. Cathrine hade även flera uppdrag för Svensk Form.

Tidigare stipendiater:
2013 Ikko Yokoyama, curator, skribent och producent
2014 Örnsbergauktionen, konstnärsdrivet auktionshus för studioproducerat konsthantverk och design