Ola Lindgren, Mia Lehtonen Madsen, Anna Herrmann

Årets stipendiater i Ung Svensk Form!

Vävnotor med kalkylen enligt stjärnornas koordinater, näringsrika färgtoner med alger och gurkmeja och paviljonger med utfällbara fasader – årets stipendiater i Ung Svensk Form genomsyras av en sant smittsam skaparglädje!

Idag öppnar utställningen Ung Svensk Form 2024 i Greenhouse på Stockholm Furniture Fair. Samtidigt avslöjar vi årets stipendievinnare. Utmärkelsens dynamiska förhållningssätt bidrar till en ständig utveckling – i år har vi glädjen att gratulera hela 16 stycken stipendiater! Hos det senaste tillskottet, i ett stipendium från PostNord Frimärken, hittar vi lågteknologi med hög relief, ”stämplade” samtal och en ornamentrik djupdykning i krispig kurbits.

– Ung Svensk Form växer och frodas. I en tid präglad av stora utmaningar är det hoppingivande att ta del av all kreativitet och experimentlust som den unga starka formscenen bidrar med. Med tilltro till hantverk, fördjupad kunskap kring material och mod tacklar årets bidrag flera av de stora frågor som ligger framför oss, säger Ung Svensk Forms juryordförande Caroline B Le Bongoat, näringslivsutvecklare Malmö stad och Tor Lindstrand, delägare på LLP arkitektkontor och lärare på Konstfack.

Årets stipendiater i Ung Svensk Form
Utöver algrika färgämnen, astrologiska textila dimensioner och klappstolsklädda fasader finner vi dessutom möbelsammanfogningar som stabiliserats utan spik, samhörighetsmallar i ask, ek och läder, och en smäcker revansch för de Gotländska träd som fallit offer för almsjukan… Här är samtliga stipendievinnare 2024!

IKEA
IKEA erbjuder en av de nominerade i Ung Svensk Form ett arbetsstipendium hos IKEA of Sweden som löper under fem månader med lön och boende i Älmhult. IKEAs stipendium 2024 tilldelas Mia Lehtonen Madsen för projektet The sky is the mirror.

– Med en stark symbolisk och emotionell kollektion utforskar Mia området inom analoga och digitala hantverksmöjligheter i handvävda rep- och digitala jacquardvävda plagg, en kombination av teknik och hantverk som verkligen berör oss, säger Eva Lilja Löwenhielm och Johan Ejdemo, Design Managers på IKEA of Sweden.

Kvadrat
Kvadrat delar ut ett stipendium som består av en summa pengar samt möjligheten att göra en utställning i Kvadrats showroom i Stockholm. Kvadrats stipendium 2024 tilldelas Karl Ekdahl för projektet Materials in Tension.

– Materials in Tension lockade oss för sin enkelhet och ärlighet. Produkten är utformad på ett vis som skapar nyfikenhet och att man vill se och förstå hur den är sammansatt, där textilen tydligt är en del av strukturen och funktionen. Vi på Kvadrat uppskattar design med innovation och dessa aspekter är alltid med i vår utveckling av produkter, säger Kristoffer Magnusson Wahl Country Director på Kvadrat.

PostNord Frimärken
PostNord Frimärken utser tre stipendiater för ett arvoderat skissuppdrag där vardera vinnare mottar ett skissarvode motsvarande 20.000 kr. Vinnaren har därefter chansen att i likhet med folkkära namn som Elsa Beskow, Lasse Åberg och Ingrid Vang Nyman få uppdraget att rita ut en serie frimärken för PostNord Frimärken. PostNord Frimärken stipendium 2024 tilldelas Jessica Broberg för projektet Ornamental Obsession, Ola Lindgren för projektet The Community Press och Wasim Harwill för projektet Ett hus utan dadelpalm är inget hem.

– De tre stipendiaterna har genom sina olika perspektiv och visuella uttryck potential att utveckla och förnya designen av frimärket. Vi ser i mötet mellan traditionella mönster och nya material, i den analoga kommunikationens unika värden i vår digitala värld samt i frimärket som möjliggörare tre utforskande ingångar till ett mångfacetterat skissarbete, säger Kristina Olofsdotter, chef PostNord Frimärken.

Röhsska museet och Dynamo Väst
Genom en betald anställning hos Röhsska museet med samarbetspartners från nätverket Dynamo Väst ges stipendiaten insyn i hur designer och konstnärer kan inneha nyckelroller i arbetet med den offentliga miljön. Röhsska museet och Dynamo Västs stipendium 2024 tilldelas Hanna Johansson för projektet Petal.

– Enkelt och sofistikerat, Petal talar till det funktionella såväl som det vackra och ansvarsfulla. Strukturen är ett svar på hur vi bättre kan utveckla offentliga mötesplatser. Det ska bli roligt att utforska viktiga frågor som rör den designade livsmiljön och New European Bauhaus tillsammans med Hanna, nätverket Dynamo Väst och våra besökare, säger Nina Due museichef Röhsska museet.

Stiftelsen för Garverinäringens Främjande
Alla i Ung Svensk Form samt ett antal nya medlemmar bjuds på en workshopresa till ett av Sveriges fyra garverier. Under garveribesöket ges möjlighet att ansöka om två arbetsstipendier på 3–5 dagar på 20.000 SEK vardera.

– I mötet mellan ung kreativitet och traditionsrik industri uppstår idéer och tankar som är utmanande och utvecklande för båda parter. Genom samarbete med Ung Svensk Form ser vi möjligheter till utveckling och förnyelse av ett naturligt material som kommunicerar cirkulär ekonomi, ”upcycling". Ett material som vi människor använt och uppskattat sedan urminnes tider, säger Anders Bengtsson, ordförande Stiftelsen för Garverinäringens Främjande.

Stockholm Furniture Fair
Vinnaren av stipendiet får ställa ut separat i en egen monter på Greenhouse år 2025. Stockholm Furniture Fairs stipendium 2024 tilldelas Emilie Palle Holm för projektet [ O R I O R I ] :: folding woven textile.

– Greenhouse jury har gjort sitt val bland Ung Svensk Forms deltagare och vi är glada att kunna erbjuda Emilie Palle Holm
nästa steg i sin bana som designer – en monter i Greenhouse nästa år, säger Jennifer Gröhn, Projektledare, Greenhouse. Greenhouse är en språngbräda för morgondagens designer och har varit en naturlig startpunkt för många framgångsrika karriärer. Vi önskar Emilie Palle Holm stort lycka till och ser fram emot att välkomna henne till Greenhouse 2025.

String Furniture
Stipendiet omfattar en kontantsumma och möjlighet att dels utveckla en prototyp till färdig produkt, dels att delta i String Furnitures monter på en av de kommande stora möbelmässorna. String Furnitures stipendium 2024 tilldelas Anna Herrmann för projektet fifty shades of rotkohl.

– Fifty shades of rotkohl är ett intressant och relevant experiment med naturliga färgämnen och pigment, som skapar både en ny estetik och en högre hållbarhet. Det är en metod som utgår från växtbaserade material som gurkmeja, alger - och till och med rödkål (rotkohl på tyska) där färgvariationerna beror på komponenternas PH-värde, säger Bo Hellberg CMO på String Furniture.

Svenskt Trä
Stipendiaterna erbjuds en inspirations- och kunskapsresa på fyra dagar genom södra Sverige. Under resan kommer de att lära sig om skogens betydelse och samspelet genom hela värdekedjan. Svenskt Träs stipendium 2024 tilldelas:

Anna Herrmann – fifty shades of rotkohl
Annika Toijanen
Pieces
Carolina Weigl – Ödel-bänken Calango
Hanna Johansson Petal
Karl Ekdahl Materials in Tension
Karoline Kvist Game On
Simon Kempe Loggia
William Liljeblad Almis

– Vi tror att utvecklingen i samhället kräver kunskap om cirkulära och biobaserade material, vilket vi vill förmedla till nästa generation. Vårt samarbete med Ung Svensk Form är en del i detta arbete, säger Anna Ryberg Ågren, direktör Svenskt Trä.

Samtliga vinnare i Ung Svensk Form 2024 samt jurymotiveringar finns att se på ungsvenskform.se. Pressbilder till alla bidrag hittas HÄR.

Turné 2024
Efter utställningsperioden i Greenhouse på Stockholmsmässan åker Ung Svensk Form 2024 vidare på sin turné. Se turnéplanen nedan.

Utställningen Ung Svensk Form 2024 är en samproduktion mellan Svensk Form och Dunkers kulturhus. Projektet genomförs i samarbete med IKEA of Sweden, IKEA Museum, Malmö stad, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä och en lång rad med stipendiegivare och utställningsarrangörer.

För mer information om projektet Ung Svensk Form vänligen kontakta:
Karin Wiberg, projektledare, Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se