Design S 2016 öppnar nu!

Design S 2016 öppnar nu!

Ny omgång av Sveriges bredaste designutmärkelse Design S öppnar nu. Hela designbranschen står bakom årets omgång som dessutom firar 10-årsjubileum. 2016 presenterar vi rekordmånga kategorier och en ny juryordförande; Lisa Lindström, VD och grundare av designbyrån Doberman, tillika regeringens rådgivare inom innovation och design.

Design S är Sveriges främsta och bredaste designutmärkelse som hela designbranschen står bakom. Utmärkelsen riktar sig till professionella designer, formgivare, arkitekter, enskilda utövare, producenter och företag som arbetar med design och form i bred bemärkelse. I år är det 10 år sedan utmärkelsen delades ut för första gången. Bidrag kan anmälas fram till 30 juni via Design S hemsida.

– Design har ett otroligt momentum just nu, så det ska verkligen bli spännande att se hur det påverkar ansökningarna till årets utmärkelse. Jag hoppas på att bli både utmanad och överraskad i mitt arbete som juryordförande, säger Lisa Lindström, juryns ordförande 2016.

– Design S är Sveriges främsta designutmärkelse, men utgör även en mötesplats där designbransch och näringsliv diskuterar vad som är viktigt för design idag. Förutom det självklara värdet för formgivare och företag vill vi att priset också ska vara en temperaturmätare i samtiden och visa Sveriges framskjutna position på designområdet, säger Stina Nilimaa Wickström, ordförande i Svensk Forms styrelse.

Kategorier, värdar och jury
I år introduceras rekordmånga kategorier, hela 10 stycken, varje kategori har fått en egen värd som tillsammans med Svensk Form sätter ihop juryn. Jurymedlemmarna har unika kompetenser och ska med tränat öga, sakkunnighet och engagemang för designområdets bredd och utveckling värdera de inkomna bidragen. Jurymedlemmarna presenteras första veckan i maj. Nytt för i år är även två specialpriser: Folkets val, där samtliga nominerade bidrag tävlar, samt Juryns hederspris.

Samtliga kategorier: http://design-s.se/kategorier/
Värdar: http://design-s.se/jury/

Tillkännagivande och utställning av nominerade bidrag

De nominerade bidragen i samtliga kategorier tillkännages den 6 oktober. Den 11 oktober öppnar en utställning på Arkitektur- och designcentrum där samtliga nominerade bidrag ställs ut. Här får allmänheten chansen att lämna sin åsikt, som kommer resultera i specialpriset Folkets val.

Design S-dagen och prisutdelning
Den 24 november är det dags att avslöja vinnarna på Design S-dagen, en inspirations- och kunskapsdag med workshops och stort internationellt seminarium som avslutas med prisutdelning och fest.

Design S presenteras av Svensk Form i samarbete med:
Amore Brand Identity Studios, ArkDes, ASFB, Design Region Sweden, Design Sweden, Komm! Sveriges Kommunikationsbyråer, Konsthantverkscentrum, SVID, Svenska Tecknare, Sveriges Arkitekter, Teknikföretagen, TMF (Trä- och Möbelföretagen).

För mer information: www.design-s.se