​Form 110 år – Premiär för jubileumsåret på möbelmässan

​Form 110 år – Premiär för jubileumsåret på möbelmässan

I år har det gått 110 år sedan den nordiska arkitektur- och designtidningen Form grundades. Det första numret för jubileumsåret släpps under Stockholms designvecka. Här avslöjar några av Nordens främsta formgivare nyheter inför mässan och förklarar kulten kring stolen, den mest ikoniska möbeln av dem alla.

I samma nummer är både Marx och Nobel med. Victor Marx är arkitekten som ritat det Mies van der Rohe-nominerade kulturhuset Cyklopen i Högdalen. Designern Andreas Nobel har skrivit en avhandling om textens överhöghet på de konstnärliga högskolorna. Form gör även en rundtur i morgondagens stadspark och besöker Niemeyers spökstad i Libanon, den brasilianske stjärnarkitektens största projekt efter Brasília.

På Stockholm Furniture & Light Fair, Älvsjömässan 3-7 februari, har Form en retrospektiv omslagsutställning i monter AG:09

Form grundades 1905 och hette då Svenska Slöjdföreningens Tidskrift, med underrubriken ”Organ för konstindustri, handtverk och hemslöjd”. Tidningen utnämndes till Årets Tidskrift 2014 strax före jul. Ägare är den ideella designorganisationen Svensk Form, som grundades 1845.

Form 1/2015 finns ute i butik 3 februari 2015.

För mer information från redaktionen vänligen kontakta:
Bo Madestrand, chefredaktör Form,
bo.madestrand@formmagazine.com, 070-716 41 76

Salka Hallström Bornold, redaktionschef Form,
salka@formmagazine.com, 076-876 42 70

För pressbilder, recensionsexemplar etc. vänligen kontakta:
Elna Lassbo, pressansvarig,
elna.lassbo@svenskform.se, 072-323 31 48

Följ Form i sociala medier:

Debattera med Form-redaktionen i Facebook-gruppen Formdebatt här.
Läs FormDigest, digital nyhetsrapport som kommer ut varje månad.