Här är årets vinnare i Design S

Här är årets vinnare i Design S

I 40 år har utmärkelsen Design S (tidigare Utmärkt Svensk Form) hyllat svenska designaktörer för deras talang att både tolka samtidens behov och matcha dem med innovativa, hållbara lösningar. Nu får vi äntligen berätta om vinnarna i årets 12 kategorier!

Design är teori i både fast och immateriell form. Det har årets upplaga av Design S tagit fasta på inte minst genom att i varje kategori låta hållbarhetsaspekten vara ett kriterium likvärdigt det estetiska. Men även genom att introducera en ny tävlingskategori tillsammans med RISE – Design for Systemic Transformation – en kategori som visar vilken avgörande roll design har när det gäller samhällets hållbara transformation.

– Jag hoppas alla vinnare och nominerade ska inspirera näringsliv och beslutsfattare att använda design som en pådrivande kraft i omställningen till ett hållbart samhälle, säger Mats Widbom, vd på Svensk Form.

Som del av en rent beundransvärd 40-årskris släppte Design S i år taget om huvudstaden Stockholm för att premiera årets vinnare i Umeå! Under kvällen den 31 maj utropades vinnarna med pompa och ståt på kulturhuset Väven i Umeå – en stad som inte enbart är hemort för årets båda huvudsamarbetspartners Balticgruppen och Design by Umeå, utan även för den världsledande designutbildningen Umeå Institute of Design.

Samtliga vinnare i Design S 2023:

Arkitektur

Tjänstedesign
När är det min tur?
Södersjukhuset

För mer information om vinnarna, samtliga motiveringar och information om vardera projekt – se Design S hemsida.

Om Design S – Swedish Design Awards
Svensk Form började med utmärkelsen redan 1983 då priset hette Utmärkt Svensk Form, sedan 2006 delas priset ut under namnet Design S – Swedish Design Awards. Design S är Sveriges främsta och bredaste designutmärkelse och innefattar de flesta designdiscipliner.

Vinnarna i Design S 2023 har utsetts av en expertjurygrupp bestående av en ultimat blandning av specifika erfarenheter och professionell blick. Med utmärkelsen blir pristagarna del av ett unikt urval av det absolut bästa inom den komplexa designdomänen – samtidigt presenteras projekten över hela världen genom tidningen Form i över 30 länder.

Prisstatyetterna för Design S 2023 är gjorda av mycel från svamparten lackticka samt träflis från lokalt spillvirke. Med en originaldesign av Doberman har varje pris skapats av Raffaele Errichiello vid Arkitekthögskolan vid Umeå universitet, i samarbete med Ellinor Werner, projektledare på RISE.

Design S 2023 presenteras tillsammans med Balticgruppen och Design by Umeå. Utmärkelsen genomförs i samarbete med RISE, SVID och Designhögskolan vid Umeå universitet samt med stöd av Polestar och Tarkett.

För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Arnegren, projektledare, Design S – Swedish Design Awards 2023
niklas.arnegren@svenskform.se