Mia Lehtonen Madsen, Kirsten Vikingstad Hermansson, William Liljeblad

Här är vinnarna i Ung Svensk Form 2024!

Futuristisk folklore, tunga såpbubblor och mångsidiga moduler med fogliga fogar – i Ung Svensk Form 2024 finns allt från förlossningsinstruktioner till zero waste med maximal form. Här presenteras årets vinnare i Ung Svensk Form!

Den 6 februari premiärvisas Ung Svensk Form 2024 i Greenhouse på Stockholm Furniture Fair. I vanlig ordning är inspirationskällorna gränslösa. Här finns allt från outfits med astronomiska förtecken, till en schäslong med former som sovande sälar och Orsadräktens historia från skrud till skurhink. Addera trädgårdar besmyckade med jord och sand, en skulpturell utforskning av koloniala konnotationer och en kostymkonstruktion med siluetter nog för ett helt nytt kroppsspråk, så får du ett smakprov på den energi som genomsyrar den unga kreativa scenen idag.

Vinnarna i årets Ung Svensk Form visar en hög designkvalitet och en kreativ problemlösning. De vågar experimentera, ifrågasätta och utmana, och de gör det med en känsla för detaljer, material och estetik. De är inte bara unga svenska formgivare, de är också unga svenska formgivare med en hållbar vision, säger Björn Nordin, vd Svensk Form (tidigare chef för arkitektur och design på Svensk Trä).

Invigning och stipendieutdelning
Den 6 februari klockan 10:00 inviger vi utställningen i Greenhouse – mässans mest internationella och visionära område. Invigningen åtföljs av Ung Svensk Forms stipendieutdelning. Stipendierna erbjuder mottagaren en direkt och handfast erfarenhet av branschen och omfattar både arbets-, rese- och utställningsstipendier från IKEA of Sweden, Kvadrat, PostNord Frimärken, Röhsska Museet och Dynamo Väst, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande, Stockholm Furniture Fair, String Furniture och Svenskt Trä.

– Varje år blir jag lika ödmjuk inför det översvallande antal ansökningar vi tar emot till Ung Svensk Form. Hos den bråkdel som presenteras genom juryns urval syns det mod, den ärliga strävan och den skaparkraft som genomsyrar unga kreatörer idag. De tampas med viktiga frågor, men gör det med inspiration och glädje – resultaten visar hur möjligheten till förändring aldrig är längre än en tanke bort, säger Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form.

Vinnare Ung Svensk Form 2024
Varje år mottar Svensk Form hundratals ansökningar till utmärkelsen och den turnerande utställningen. En eminent oberoende jury utför det gedigna arbetet med utställningens urval. Tillsammans representerar vinnarna det mest tankeväckande och innovativa på den unga designscenen idag.

Vinnarna i Ung Svensk Form 2024 är:
Sebastian AlneskogKnut
Johanna BomanVerklighetens folk
Josefin BravoThe Exhale Infection
Jessica BrobergOrnamental Obsession
Vincent DumayTre kolonners trädgård
Karl EkdahlMaterials in Tension
Wasim HarwillEtt hus utan dadelpalm är inget hem
Anna HerrmannFifty shades of rotkohl
Ellen HällebrandEtt utökat rivningslov
Hanna JohanssonPETAL
Kelly KoningsHybrid forms of dressing
Karoline KvistGame on
Mia Lehtonen MadsenThe Sky is the Mirror
William Liljeblad Almis
Ola LindgrenThe Community Press
Mårten MalmnäsPlate Pal
Malin NorbergWhen The Exit sign Shines Brighter Than Welcome
Sophie Olsson Joof Rhymes for losing and longing
Emilie Palle Holm [ O R I O R I ] :: folding woven textile
Malin Parkegrenspeedrun
Charlotte Samuelsson & Matilda Lindstam NilssonSällskap
Kirsten Vikingstad HermanssonNew World Regalia
Jovan VulicLIV - Labour Training and Preparation Solution
Amanda WisselgrenImagine:

Juryn för Ung Svensk Form 2024 består av: Samir Alj Fält, Parasto Backman, Caroline B. Le Bongoat (juryns ordförande), Olivia Berkowicz, Linnéa Therese Dimitriou, Johanna Sjögren Duthy, Sandra Frank, Jonas Fridén Kihl, Demian Horst, Magnus Ingerstedt, Åsa Jungnelius, Anna Lidström, Eva Lilja Löwenhielm, Petra Lilja, Tor Lindstrand (juryns ordförande), Björn Nordin, Johanna Magoria, Bea Szenfeld, Andreas Säfström och Mats Widbom.

Turné 2024
Efter utställningsperioden i Greenhouse på Stockholmsmässan åker Ung Svensk Form 2024 vidare på sin turné. Se turnéplanen nedan.

Om Ung Svensk Form:
Sedan Ung Svensk Form startade 1998 har den jurybedömda utmärkelsen och kringresande utställningen formats till Sveriges viktigaste forum för formgivare i början av sin karriär. Idag utgör utställningen en mötesplats där formgivare, bransch, publik och medier sammanstrålar kring vår tids viktiga frågeställningar och hur design kan vara en del av svaret.

Utställningen Ung Svensk Form 2024 är en samproduktion mellan Svensk Form och Dunkers kulturhus. Projektet genomförs i samarbete med IKEA of Sweden, IKEA Museum, Malmö stad, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä och en lång rad med stipendiegivare och utställningsarrangörer.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Wiberg, projektledare, Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se