Idag öppnar ansökan Ung Svensk Form 2016

Idag öppnar ansökan Ung Svensk Form 2016

Från den 8 maj till den 15 september är designtävlingen Ung Svensk Form öppen för alla unga formgivare som vill vara med och tävla om arbetsstipendium hos IKEA och tre stipendier à 30 000 kr. Tävlingen riktar sig till formgivare upp till 36 år verksamma i Sverige eller svenska medborgare verksamma utomlands. Fri ålder för studerande.

Ansök här!

Du kan söka inom alla områden av design och formgivning, det finns inga begränsande kategorier. Genom åren har många kända designnamn varit nominerade i tävlingen: Form Us With Love, Front, TAF och Katrin Greiling, för att nämna några.

Juryn är också namnkunnig, i år består den av:

Samir Alj Fält – formgivare och grundare av Design Lab S i Skärholmen.
Marcus Engman – designchef IKEA och engagerad i IKEAs projekt Democratic design.
Salka Hallström Bornold (juryordförande) – är journalist, författare med modeexpertis och bitr. chefredaktör på Form Magazine
Åsa Jungnelius – glasformgivare, lektor på Konstfack, driver hyttan i Boda som en öppen plattform.
Matti Klenell – möbelformgivare, inredningsarkitekt och glaskonstnär
Petra Lilja – industridesigner, gallerist och ansvarig för masterprogrammet i design vid Linnéuniversitetet.
Bea Szenfeld – modedesigner med flera uppdrag från internationella märken, samt föreläsare.
Tor Lindstrand – arkitekt och lektor på KTH Arkitekturskolan
Jesper Waldersten – illustratör, konstnär och satiriker.

– Vi i juryn är glada över att ha fått förnyat förtroende och det ska bli spännande att ta sig an en ny omgång bidrag. I år välkomnar vi två nya jurymedlemmar: arkitekten Tor Lindstrand och formgivaren Matti Klenell, båda mycket framstående personer inom sina respektive yrkesområden. Ung Svensk Form fyller en viktig funktion för den yngre designergenerationen och vi hoppas på rekordmånga deltagare, säger juryordförande Salka Hallström Bornold.

Nytt för i år är att utmärkelsen Ung Svensk Form delas ut varje år - inte vartannat som tidigare. Detta för att ge fler unga, begåvade formgivare chansen att ansöka till Ung Svensk Form och möjligheten till en kickstart på karriären.

Stipendierna – ett arbetsstipendium med lön och bostad i fem månader hos IKEA i Älmhult och 3x30 000 kr från Stiftelsen Garverinäringens främjande – delas ut till nominerade som har utmärkt sig särskilt.

Utställningen invigs i Greenhouse på Stockholm Furniture & Light Fair i februari 2016 och sedan turnerar utställningen under ett och ett halvt års tid i Sverige och internationellt. Ung Svensk Form 2015 visas just nu på Form/Design Center i Malmö och fortsätter därefter på Röhsska museet i Göteborg och därefter vidare internationellt.

Ansök här!

Om Svensk Forms utmärkelser
Svensk Form delar ut två utmärkelser – Design S för etablerade företag och Ung Svensk Form för unga formgivare. Ung Svensk Form drivs av Svensk Form i samarbete med IKEA och Stockholm Furniture & Light Fair.

För mer information kontakta:
Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form, karin.wiberg@svenskform.se, 070-365 63 25
Emma Olofsson, presskontakt, Svensk Form, emma.olofsson@svenskform.se, 072-323 31 48

www.ungsvenskform.se
www.svenskform.se