Invigning av Ung Svensk Forms utställning och utdelning av stipendiater

Invigning av Ung Svensk Forms utställning och utdelning av stipendiater

Tid: den 5 februari kl 15.00
Plats: Greenhouse, Stockholm Furniture & Light Fair

Utmärkelsen Ung Svensk Form premierar unga formgivare i Sverige eller svenska formgivare verksamma utomlands. De nominerade bidragen presenterades under Swedish Design Awards i november 2012 och visas nu på en utställning som efter invigningen turnerar i Sverige och internationellt under 18 månader.

Bland de nominerade har tre stipendiater valts ut av en jury bestående av Bea Szenfeld, Olof Kolte, Thomas Bernstrand, Sara Szyber, Jani Myrman Kristoffersen, Lotta Kühlhorn och Margot Barolo. Stipendiaterna – som får 30 000 kr var av Stiftelsen för Garverinäringens främjande – är hemliga fram till invigningen och publiceras på www.ungsvenskform.se den 5 februari.

De tidigare utställningarna har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och utomlands. Många av tidigare års nominerade är numera väletablerade designer – Form us with love, FRONT, Thomas Bernstrand, Matti Klenell, TAF, Helena Hörstedt, Fredrik Färg, Katrin Greiling, Samir Alj Fält är bara några namn.

– Ung Svensk Form öppnar ett fönster mot framtiden, säger Svensk Forms VD Ewa Kumlin. Denna omgång utmärker sig genom ett starkt socialt engagemang. Det är lika spännande varje gång när bidragen kommer in och juryn inleder sin första sållningsomgång. Det ger en glimt av samtida tendenser och fenomen.

För information, pressbilder och kontakt med deltagande formgivare kontakta:
Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form, karin.wiberg@svenskform.se, 0703-­656 325
Anna Bellander, kommunikationschef Svensk Form, anna.bellander@svenskform.se, 0709-­819 919

Läs mer på www.ungsvenskform.se och www.svenskform.se

Tips: Deadline – Seminarium den 8 februari på Stockholm Furniture & Light Fair
Inom ramen för Ung Svensk Form drivs även projektet Deadline som har som syfte att verka för ett mer inkluderande designklimat, att öppna upp de slutna designrummen och bredda rekryteringen till designutbildningarna. Den 8 februari kl 10.30 hålls ett seminarium av tre företrädare för Deadline: kläddesignern och filmskaparen Moses Shahrivar, kläddesignern och DJ:n Andrei Dogaru Gamalan och formgivaren och konstnären Samir Alj Fält. Välkommen till EH:09 på mässan.

Deadline genomförs med stöd av Svenska PostkodLotteriet.

Om Ung Svensk Form
• Ung Svensk Form uppmärksammar behovet av att skapa kreativt utrymme inom designarbetet. Att våga leka, pröva och undersöka fritt, utan krav på anpassning till marknaden.
• Utmärkelsen är öppen för sökande inom alla designområden.
• Ung Svensk Form startades 1998 på initiativ av Svensk Form och Form/Design Center i Malmö.
• Formgivarna är välkomna att söka till och med det år de fyller 31. Äldre sökande har rätt att delta om de är studerande vid den aktuella tidpunkten.
• 2012 års Ung Svensk Form har rekordmånga inskickade bidrag, ca 400 stycken.
• Stiftelsen för Garverinäringen delar ut tre stipendier, en fri studievecka på ett av Sveriges garverier. Alla deltagare erbjuds dessutom en heldagsworkshop hos Tärnsjö Garveri och hos möbelproducenten Mitab.

Regioner

Svensk Form är en aktiv medlemsförening för privatpersoner, företag och yrkesverksamma inom form, design och arkitektur. Föreningen grundades 1845 som Svenska Slöjdföreningen och har sedan dess främjat svensk design i Sverige och utomlands.