Kunglig invigning av Design S och Ung Svensk Form i Hamburg 28 januari

Kunglig invigning av Design S och Ung Svensk Form i Hamburg 28 januari

Svensk Form delar vartannat år, under Swedish Design Awards, ut Sveriges främsta designutmärkelser, Design S och Ung Svensk Form, som sedan visas i turnerande utställningar både i Sverige och internationellt. Turen har nu kommit till Museum für Völkerkunde i Hamburg. Både Design S och Ung Svensk Form visas i en gemensam utställning som invigs den 28 januari i samband med handelsminister Ewa Björlings officiella besök i Tyskland och i närvaro av Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel.

– Vi tar utställningarna internationellt för att visa det bästa av svensk design från etablerade formgivare och av unga kommande designstjärnor. Syftet är också att visa upp den svenska innovationskraften och främja exporten. Att få möjlighet att göra det i samband med handelsministerns och Kronprinsessparets delegationsbesök känns förstås jätteroligt och ger förhoppningsvis lite extra uppmärksamhet, säger Anna Blomdahl, Director Swedish Design Awards.

Utställningen i Hamburg pågår 29 januari – 27 april 2014.

Design S
Design S är Sveriges bredaste nationella designutmärkelse och har delats ut sedan 2006. Den delas ut vartannat år av Svensk Form och är öppen för alla designdiscipliner. Utmärkelsen belönar såväl designer som uppdragsgivare. Bland senaste omgångens vinnare märks allt från möbler till en skrivare för blindskrift. Utöver de tio priserna delades även tre hedersutmärkelser ut.

Nästa Design S utdelas i november 2014 under Swedish Design Awards. Digital anmälningsblankett och information kommer att finnas tillgänglig i maj 2014 med sista anmälningsdatum i slutet av september.

Ung Svensk Form
Ung Svensk Form är en arena för ung svensk design – i form av en tävling och en utställning – som uppmärksammar behovet av att skapa kreativt utrymme inom designarbetet. Ung Svensk Form genomförs av Svensk Form vartannat år.  Projektet startades 1998 och de tidigare utställningarna har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. Många av tidigare års utställare är numera väl etablerade inom sina respektive områden.

I november 2014, i samband med Swedish Design Awards, nomineras deltagarna i Ung Svensk Form. Invigning av utställningen sker i Greenhouse under Stockholm Furniture & Light Fair i februari 2015. Digital anmälningsblankett läggs ut på webbsidan under våren 2014 med sista ansökningsdatum i september.

design-s.se
ungsvenskform.se
svenskform.se

Presskontakter:
Anna Blomdahl, Director Swedish Design Awards
anna.blomdahl@svenskform.se
+46 (0)762-56 75 25

Karin Wiberg, Projektledare Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se
+46 (0)703-65 63 25

Svensk Form är en aktiv medlemsförening för privatpersoner, företag och yrkesverksamma inom form-, design- och arkitekturbranschen. Föreningen grundades 1845 som Svenska Slöjdföreningen och har sedan dess främjat svensk design i Sverige och utomlands.