Mikaela Steby Stenfalk, årets Folkhem-stipendiat inom Ung Svensk Form 2019

Mikaela Steby Stenfalk är årets Folkhem-stipendiat i Ung Svensk Form 2019

Svensk Form och Folkhem presenterar idag årets Folkhem-stipendiat inom ramen för designutmärkelsen Ung Svensk Form 2019: arkitekt och designer Mikaela Steby Stenfalk.

Mikaela Steby Stenfalk får ett stipendium inom arkitektur på 100 000 kr av Folkhems stiftelse för byggenskap, för hennes bidrag Collective Collection. Juryns motivering lyder:

”Vi har ännu inte förstått vidden av de miljontals bilder om arkitektur som produceras idag. Här får vi lära oss något nytt och tänkvärt om det offentliga rummet, i en teknik som kan användas på fler sätt framöver.”

Collective Collection är ett utställningskoncept som har återskapat Mona Lisas rum på Louvren med bilder från Instagram. Med hjälp av fotogrammetri byggde Mikaela Steby Stenfalk upp en modell av utställningen och mönstret var tydligt: Målningar som fotograferats i mindre utsträckning deformerades eller uteblev helt, medan t.ex. området kring Mona Lisa återskapades nästan perfekt. Collective Collection lyfter frågan: Vad händer när publiken och sociala medier får bestämma vilken konst som är viktigast?

– Det är helt fantastiskt att få ett sånt här erkännande från Svensk Form och Folkhem. Det betyder verkligen mycket för mig både som person och för min framtid som arkitekt och designer. Stipendiet ger mig möjlighet att utveckla och producera nya verk som utforskar gränslandet där digitala fenomen möter vår fysiska värld, säger Mikaela Steby Stenfalk.

Stipendiet delas ut under högtidliga former när utställningen Ung Svensk Form 2019 invigs på ArkDes den 4 februari.

Folkhem är väldigt glada över att ge vårt stipendium till en ung, begåvad och mycket observant kreatör. Kanske är det så att Mona-Lisa inte är den överlägset skickligast utförda målningen i rummet på Louvren? Hon är bara överlägset mest känd. Mikaelas verk gör oss nyfikna på vad som hade krävts för att åtminstone få ett rum som är helt. I en tid då arkitekturdebatten alltmer handlar om enskilda spektakulära hus och arkitektkontor, och mindre om att bygga vackra kvarter där stadens medborgare trivs, är Mikaelas verk extra betydelsefullt, säger Sandra Frank, marknadschef på Folkhem.

Om Ung Svensk Form:
Ung Svensk Form är en jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning som har till syfte att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning. I Ung Svensk Form lyfts vikten av att kunna skapa och undersöka fritt utan krav på anpassning till marknaden. Ung Svensk Form fyller en viktig funktion som ett forum där möten mellan formgivare, producenter och publik uppstår. Utställningen Ung Svensk Form 2019 är en samproduktion mellan Föreningen Svensk Form och ArkDes, med stöd av IKEA och Malmö stad. Ung Svensk Form startade i Malmö på Form/Design Center 1998. Läs mer www.ungsvenskform.se