Programsläpp för Stockholm Craft Week 2023

Programsläpp för Stockholm Craft Week 2023

Den 4–8 oktober firar Sveriges största evenemang för samtida konsthantverk fem år! Idag släpps det maxade programmet – hela fem dagar, och med invigning av kulturminister Parisa Liljestrand på Kulturhuset Stadsteatern.

Bland programpunkterna syns såväl nybakade konsthantverkare från landets högskolor som etablerade utövare och internationella stjärnor. Boende och besökare i Stockholm kan se fram emot ett extra bjussigt program med nytt konsthantverkspris, utställningar, vernissager, workshopar och mycket mer, på ett femtiotal platser.

Det känns otroligt kul att Stockholm Craft Week nu är så väletablerat att det också spridit sig utomlands – i år har vi en stor internationell närvaro, vilket definitivt kommer att ge ringar på vattnet. Det stärker samarbeten och banar väg för att svenskt konsthantverk tar sig ut i världen i ännu högre utsträckning, säger Matilda Kästel, projektledare för Stockholm Craft Week.

Stockholm Craft Week arrangeras av Svensk Form, Konsthantverkscentrum och Konsthantverkarna och har sedan starten etablerat sig som ett av de mest intressanta kulturevenemangen i Sverige, med en ständigt växande publik. 2022 lockade evenemanget nästan 13 000 besökare. I år medverkar hundratals konsthantverkare från hela landet, med över 200 programpunkter av olika slag.

Nytt konsthantverkspris och Sergels torg som knytpunkt
    För att fira att Stockholm Craft Week fyller fem år tillkommer en hel extra dag, och Sergels torg utgör en av de centrala platserna. Startskottet för evenemanget går den 4 oktober på Kulturhuset Stadsteatern, med internationell heldagskonferens i Studion och storslagen invigning och tal av kulturminister Parisa Liljestrand. Under kvällen delar även Li Pamp, vd på Stockholms Auktionsverk, ut det nya Konsthantverkspriset som ges av Svensk Form och Stockholms Auktionsverk

Glaskonst som får plats i fickan
    Högst upp i samma byggnad ställer vårens master-craft-studenter från Konstfack ut på hela 500 kvm under namnet Fresh Brew och i utomhusgalleriet bredvid Sergel-fontänen visar alumner från Textilhögskolan verk som siar om framtidens textildesign. Det bjuds också på ett kärt återseende – i Designtorgets forna lokaler möter vi för andra året i rad alumner och lärare från masterutbildningen Metal Art på Campus Steneby. På Sergelgatan 20 visas utställningen Pop up-Pocket, där 28 medlemmar ur Glasakademin skapat glasobjekt som vardera ryms inom en kvadratdecimeter.

Internationella gäster och vuxenworkshop
    Årets upplaga av Stockholm Craft Week innehåller fler internationella programpunkter än någonsin. Konsthantverkscentrum– en av arrangörerna bakom evenemanget – står för några av dem, bland annat en medlemsutställning kurerad av New York-galleristen Damon Crain. På Millesgården visas utställningen Power of Pattern med den världskända textilkonstnären Kaffe Fassett. Tjeckiska Centret gör gemensam sak med textilutbildningarna på Konstfack Craft! och Design- och arkitekturhögskolan i Prag med workshopar och utställningar. Textilgalleriet Fiberspace har bytt både namn och inriktning – det nylanserade Southnord är en plattform för afro-nordiska konstnärer och under Stockholm Craft Week öppnar en utställning med den svensk-gambiska textilkonstnären Ishmaila Fatty.

Årets Maria Bonnier Dahlin-stipendiat
    I år arrangeras det flera programpunkter där såväl ung som gammal kan interagera. För den som har åldern inne bjuder Nationalmuseum och Gustavsbergs Porslinsmuseum in till bar och workshop med möjlighet att skapa en gemensam prakturna. I samband med utställningen Homage arrangerar konstnärsgruppen Smält! och Stockholms Kvinnohistoriska museum Historical Dinner Party, en aktivistisk historieafton. Den Pedagogiska Designbyrån kommer tillbaka till Mäster Olofsgården i Gamla Stan med den populära barn-workshopen där fokus i år ligger på återbruksmaterial. Hos Konsthantverkscentrum visar textilkonstnären Maja Fredin – en av årets Maria Bonnier Dahlin-stipendiater – sitt pågående projekt Broiler och har premiär för sin performativa monolog med samma namn.

För mer information, vänligen kontakta:

Malin Weisby Kratz, PR för Stockholm Craft Week 2023
    malin@weisbykratzcommunication.se
    +46 (0)73-614 09 81

Maj Sandell, vd Konsthantverkscentrum
    maj.sandell@konsthantverkscentrum.se
    +46 (0)70-888 38 09

Elin Seittu, kommunikationsansvarig, Svensk Form
    elin.seittu@svenskform.se
    +46 (0)72 323 31 48

Stockholm Craft Week 2023 genomförs med stöd av Stockholms stad, Region Stockholm och Kulturrådet. Curating Craft arrangeras av Konsthantverkscentrum och NNCA , med stöd av Nordisk Kulturfond och IASPIS.