Sustainable Chairs – Nordisk designtävling kopplar ihop design och hållbarhet inför FN:s klimatmöte COP24 i Polen

Svensk Form samarbetar i höst med Nordiska ministerrådets internationella profileringsprojekt The Nordics och lanserar idag tävlingen för klimatsmarta stolar Sustainable Chairs. I december kommer de vinnande bidragen från de fem nordiska länderna att presenteras i den nordiska paviljongen på FN:s klimatmöte COP24 i Katowice, Polen.

Svensk Form utlyser idag tävlingen Sustainable Chairs och uppmuntrar både formgivare och möbelföretag att anmäla tävlingsbidrag senast den 3 oktober. Stolarna kommer att bedömas av en jury bestående av Bo Madestrand, chefredaktör på tidskriften Form, Emma Olbers, designer och creative director, och Lars Bülow, utställningsarkitekt, möbeldesigner och grundare av Möbeldesignmuseet i Stockholm.

Nordiska formgivare och möbelproducenter är ledande när det kommer till hållbar design, och med tävlingen Sustainable Chairs är det upp till bevis. Tävlingen syftar till att öka kännedomen om hållbarhet i designbranschen.

– Kopplingen mellan form och klimat är central för morgondagens designutveckling och det är hoppingivande att det idag bland många formgivare finns ett växande samhällsengagemang kring hållbarhetsfrågorna säger Mats Widbom, vd på Svensk Form.

– Vi hoppas på att få i gång en ingående diskussion om hållbarhet i produktionen av stolar samt inleda en dialog om hur man praktiskt löser de många utmaningar som hänger ihop med detta, säger Christina Melander, programchef på Dansk Design Center.

Tävlingen Sustainable Chairs är ett samarbete mellan Svensk Form, DOGA (Design og arkitektur i Norge), DDC (Dansk Design Center), Iceland Design Center och industrikonstförbundet Ornamo i Finland. Läs mer om tävlingen och dess kriterier på https://bit.ly/2NvrB9Q

Svenska tävlingsbidrag till Sustainable Chairs ska skickas in senast den 3 oktober på den här adressen https://bit.ly/2NvrB9Q och på kvällen den 25 oktober presenteras den svenska vinnaren i Svensk Forms bibliotek på Skeppsholmen i Stockholm.

COP24 är namnet på nästa klimatmöte som planeras av FN. Datum för COP24 är 3-14 december 2018 och platsen är den gamla kolgruvorten Katowice nära Kraków i södra Polen. På mötet kommer ländernas delegater bland annat förhandla om hur Parisavtalet ska implementeras.
#COP24DESIGN #svenskform

För mer information om tävlingen, kontakta:
Disa Bennich
Disa.bennich@svenskform.se