Svensk Form fortsätter att samarbeta med Lauritz.com

Svensk Form fortsätter att samarbeta med Lauritz.com

Online-auktionshuset Lauritz.com fortsätter som huvudsponsor för Sveriges nationella designutmärkelse Design S, som drivs av Svensk Form. Tillsammans kommer Lauritz.com och Svensk Form att genom utställningar och föreläsningar runtom i Sverige och internationellt sprida kunskap om design som värdeskapare och förändringsverktyg. Som ett första steg deltar Lauritz.com under DesignDagen 26 november då både Mette Rode Sundström, vd, och Bengt Sundström, ägare och grundare, medverkar i programmet.

Svensk Form är en ideell medlemsförening med uppdrag från regeringen att främja svensk design, både nationellt och internationellt. Genom samarbetet med Lauritz.com som huvudsponsor i utmärkelsen Design S, hoppas Svensk Form kunna stärka möjligheterna att sprida kunskap om aktuell svensk design i Sverige och utomlands.

– Genom Lauritz.com:s verksamhet inom konst och design, med såväl vardagsdesign som ikoner och högkvalitativ vintagedesign, får vi en partner som kan bidra till Svensk Forms folkbildningsuppdrag samt till ökat samarbete med företag inom designområdet, säger Ewa Kumlin, vd Svensk Form.

Alltsedan Vackrare Vardagsvara från 1900-talets början har Svensk Form verkat för att design och långsiktigt hållbar livskvalitet ska vara tillgängligt för så många som möjligt. I samarbetet med Lauritz.com, som nu fortsätter, är detta en gemensam strävan.

– Vi är, precis som Svensk Form, passionerade vad gäller design, att demokratisera design och göra det tillgängligt för alla. Vi samarbetar med Svensk Form för att vi gärna vill bidra till att lyfta och synliggöra svensk design globalt. Lauritz.com har 1,3 milj. kunder och 140 000 online-besök dagligen, från 200 länder. Vi förmedlar Design S-projektet till våra kunder för att främja intresset för gedigen svensk kvalitet, visionär svensk design och berättelser om svenska designbegåvningar. Samtidigt får vi genom samarbetet med Svensk Form en inspirerande och trovärdig partner inom svensk design, med räckvidd till medlemmar och ett rikt kontaktnät både i Sverige och internationellt. Ett värdefullt underlag som kan stärka Lauritz.com:s vidare etablering, säger Mette Rode Sundstrøm, vd Lauritz.com.

Lauritz.com deltagande under DesignDagen 26 november 2014:
Kl 10.00–12.00 Workshop 360 graders design och försäljning (endast inbjudna och press)

Skräddarsydd workshop för kompetensutveckling och inspiration till Svensk Forms partners, där Mette Rode Sundstrøm delar med sig av sina erfarenheter kring online-försäljning och företagets framgångssaga genom online-auktioner, nu med 24 fysiska auktionshus i Norden, Tyskland och Belgien.

Kl 17.00-18.00 Form Talks Business – Design som lönar sig (del av det publika programmet)
Forms redaktörer samtalar med bland andra Bengt Sundstrøm, grundare, ägare och styrelseordförande på Lauritz.com, om drivkraften som entreprenör, köpet av Stockholms Auktionsverk och visionerna för koncernens framtid.

Om DesignDagen
DesignDagen 2014 hålls den 26 november och är en hel dag och kväll som riktar sig till designbranschen i bred bemärkelse. En berikande kunskapsdag som ger nya infallsvinklar, inspiration och uppslag för affärsnytta. I seminarier och samtal inbjuder vi till diskussion om framtidens utmaningar och lösningar inom designvärlden. Dagen avslutas med prisutdelning och mingel då vi firar pristagare och nominerade i Design S och Ung Svensk Form.

DesignDagen arrangeras av Svensk Form och Arkitektur- och designcentrum.

Fri entré för press. OSA: elna.lassbo@svenskform.se

Läs mer här.

Om Design S
Design S är Sveriges nationella designutmärkelse, som belönar Sveriges bästa design med S – för utmärkt problemlösning med design som metod i ett antal kategorier. Utmärkelsen ska ge en bred bild av svensk designkompetens och stimulera designutvecklingen i Sverige. Bakom Design S står Svensk Form, liksom utmärkelsen Ung Svensk Form för studenter och unga formgivare. Alla de nominerade bidragen i Design S kommer att visas i en utställning på Arkitektur- och designcentrum i Stockholm 27 november 2014 – 11 januari 2015. Därefter kommer delar av utställningen, tillsammans med katalog, filmer och seminariedagar, att turnera i Sverige och internationellt.

Läs mer här.

För mer information vänligen kontakta:
Mette Rode Sundstrøm, vd Lauritz.com,
mette@lauritz.com, +45 (0)40 403 252